Perintah berkurung di ESSZone dilanjutkan hingga 2 Jun

0

KOTA KINABALU: Fasa 19 perintah berkurung di kawasan perairan Zon Selamat Timur Sabah (ESSZone) yang berakhir semalam, dilanjutkan ke Fasa 20 mulai 18 Mei hingga 2 Jun dari jam 7 malam hingga 5 pagi.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata perintah berkurung merangkumi enam daerah melibatkan jarak tiga batu nautika dari pantai hingga ke titik garisan yang ditetapkan, dilanjutkan bagi memastikan keselamatan dan kesejahteraan pengguna perairan, pelancong dan rakyat Sabah di daratan ESSZone.

“Pelanjutan perintah berkurung ini bagi memudahkan penguatkuasaan memantau pergerakan bot yang menceroboh untuk melakukan jenayah rentas sempadan, menyekat aktiviti penyeludupan manusia, dadah dan senjata api,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Katanya polis Sabah juga mengambil keputusan melanjutkan perintah berkurung berkenaan kerana langkah itu turut mendapat sokongan pengusaha chalet dan pihak yang terlibat dalam aktiviti perikanan demi menjamin keselamatan perairan termasuk pulau-pulau di sempadan. — Bernama