MPSS bidas Jimmy Wong perlekeh petugas ESSCom

0

TAWAU: Majlis Permuafakatan Suluk Sabah (MPSS) membidas kenyataan Pengerusi DAP Sabah Jimmy Wong yang dianggap memperlekeh peranan petugas Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCom) mengawal kawasan dan perairan Zon Selamat Timur Sabah (ESSZone).

Setiausaha MPSS Mohd Zaki Harry Susanto berkata kenyataan Jimmy yang mengaitkan kejadian penculikan di Ocean King, Sandakan dengan tuduhan kononnya pegawai ESSCom “bukan saja tidak menjalankan tugas mengawal perairan negara, malah ponteng kerja” tidak wajar dan amat dikesali.

“Sebagai bekas polis, saya melihat sendiri komitmen tinggi yang ditunjukkan oleh para pegawai ESSCom termasuk Komander ESSCom Datuk Abdul Rashid Harun dan Ketua Pegawai Eksekutif ESSCom Ruji Ubi mengadakan pertemuan dengan masyarakat pesisir pantai ESSZone.

“Ada dalam kalangan para pegawai ESSCom seramai 140 orang, tidak termasuk sekitar 30 orang kakitangan komponen awam, sanggup meninggalkan isteri tercinta di Semenanjung untuk berkhidmat di ESSCom bagi mempertahankan kedaulatan dan keselamatan rakyat Sabah,” katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Mohd Zaki berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Wong mengenai ESSCom dalam portal berita Roketkini kelmarin, berhubung peruntukan lebih RM600 juta untuk ESSCom.

Mohd Zaki turut mencabar Jimmy supaya membuat laporan polis atau kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan pegawai ESSCom menerima rasuah daripada pekerja asing.

“Anggota keselamatan ESSCom bekerja siang dan malam mengawal perairan kita dan berjaya mengekangkan sekurang-kurangnya enam cubaan menculik di perairan Semporna, Kunak dan Lahad Datu sebelum berlaku kejadian di Ocean King, Sandakan.

“Kewujudan ESSCom mengurangkan sedikit sebanyak rasa takut ancaman gelombang kedua pencerobohan pengganas Sulu atau berlaku lebih banyak jenayah rentas sempadan,” tegas Mohd Zaki. — Bernama