Negara ASEAN tubuh tabung amanah

0

Tabung untuk beri perlindungan kepada pelarian dan mangsa pemerdagangan manusia

SIDANG MEDIA: Zahid mengadakan sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Tergempar Peringkat Menteri-Menteri ASEAN Mengenai Jenayah Rentas Sempadan Berkaitan Pergerakan Migran Tidak Sah di Rantau Asia Tenggara semalam di Kuala Lumpur, semalam. — Gambar Bernama

SIDANG MEDIA: Zahid mengadakan sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Tergempar Peringkat Menteri-Menteri ASEAN Mengenai Jenayah Rentas Sempadan Berkaitan Pergerakan Migran Tidak Sah di Rantau Asia Tenggara semalam di Kuala Lumpur, semalam. — Gambar Bernama

KUALA LUMPUR: Negara ASEAN semalam sebulat suara bersetuju menubuhkan tabung amanah untuk perlindungan pelarian dan mangsa pemerdagangan manusia.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata tabung itu akan melibatkan sumbangan semua negara ASEAN.

“Saya mencadangkan sekurang-kurangnya AS$100,000 (RM377,000) sumbangan dana untuk setiap negara walaupun itu tidak menjadi persetujuan rasmi oleh semua negara ASEAN.

“Singapura merupakan negara pertama yang bersetuju memberi sumbangan ke dalam tabung berkenaan iaitu sebanyak AS$200,000 (RM754,000),” katanya.

Katanya bagi jumlah sumbangan dana yang akan diberikan Malaysia ke dalam tabung berkenaan, beliau terlebih dahulu perlu membincangkan perkara itu dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Saya akan mengadakan pertemuan dan berbincang perkara itu dengan Perdana Menteri berapakah jumlah yang akan diberikan oleh pihak Malaysia,” katanya Ahmad Zahid berkata demikian selepas mempengerusikan Mesyuarat Tergempar Peringkat Menteri-Menteri ASEAN Mengenai Jenayah Rentas Sempadan Berkaitan Pergerakan Migran Tidak Sah di Rantau Asia Tenggara di sini, semalam.

Beliau berkata cadangan penubuhan tabung itu dibuat berikutan beban yang ditanggung negara di rantau ini ekoran kebanjiran pelarian Rohingya dari Myanmar dan pendatang asing tanpa izin terutamanya dari Bangladesh.

Selain itu, wakil negara ASEAN terkejut dengan respons positif yang ditunjukkan Myanmar berhubung isu Rohingya pada mesyuarat tergempar itu.

“Saya terkejut bahawa Myanmar positif dan menerima dengan berlapang dada dan hati terbuka terhadap pandangan negara ASEAN lain, yang Myanmar akan membantu Malaysia dalam membuat pemantauan terhadap sindiket pemerdagangan manusia.

“Kita memahami permasalahan yang dihadapi mereka dari segi penudingan jari masyarakat antarabangsa pada Myanmar, umpamanya tidak semua pelarian adalah etnik Rohingya,” katanya.

Menurut Ahmad Zahid, tidak adil sekiranya Myanmar diberi tekanan memandangkan tidak semua pelarian yang terkandas di perairan beberapa buah negara baru-baru ini adalah etnik Rohingya.

“Hanya satu pertiga daripada pelarian dikenal pasti adalah Rohingya manakala selebihnya dari Bangladeh dan negeri-negeri kecil sekitar Teluk Bengal,” katanya.

Penganjuran mesyuarat tergempar itu selaras dengan keperluan segera untuk menangani isu pergerakan migran tidak sah di rantau Asia Tenggara.

Ia dianjurkan sebagai sebuah platform bagi negara ASEAN berbincang dan bersepakat dalam mencari jalan ke hadapan menyelesaikan isu serantau itu.

Turut hadir Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar, Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia Datuk Ahmad Fuzi Ab Kahar dan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri Datuk Alwi Ibrahim. — Bernama