Timbang tarik balik pelaburan di Sabah

0

Kilang makanan laut, pengusaha akuakultur, pengeksport perikanan terjejas akibat SST

KOTA KINABALU: Kilang pemprosesan makanan laut, pengusaha akuakultur dan pengeksport perikanan akan menimbangkan untuk menarik balik pelaburan mereka di Sabah dan memindahkan operasi mereka ke negeri lain di Malaysia jika kerajaan negeri berkeras untuk mengenakan lima peratus lima peratus Cukai Jualan (SST) kepada pengeksport perikanan.

Pengusaha akuakultur, kilang pemprosesan makanan laut dan pemilik bot nelayan berisiko menjalankan perniagaan mereka akan menghadapi kerugian atau lebih teruk lagi, akan berhenti beroperasi jika cukai itu dikuatkuasakan.

Pada masa ini, industri akuakultur dan pemprosesan makanan laut di Sabah menggaji sekitar 40,000 pekerja.

Pengusaha kilang pemprosesan makanan laut, pengusaha akuakultur dan pengekspot di pantai barat berkata demikian pada sidang media di sini kelmarin.

Pengurus Besar TM Foods Sdn Bhd Teoh Meng Piew berkata, kilang pemprosesan makanan laut, pengusaha akuakultur dan pengeksport makanan laut di Kota Kinabalu dan Kudat telah membuat rayuan kepada kerajaan negeri untuk mempertimbangkan menarik balik lima peratus SST yang dikenakan ke atas pengeksport makanan laut.

“Difahamkan bahawa kerajaan telah memulakan pendaftaran pengekspot perikanan pada 1 Julai tahun ini untuk merekod jumlah eksport mereka.

“SST juga dikenakan ke atas produk makanan laut yang dijual kepada Labuan, Sarawak dan Semenanjung Malaysia.

“Lima peratus cukai jualan adalah sangat serius dan akan menjejaskan margin keuntungan pengeksport.

“Pada masa ini kami hanya memperoleh margin keuntungan satu angka, antara lima hingga lapan peratus,” katanya.

Teoh berkata, pengenaan SST akan menyebabkan kehilangan daya saing pengekspot makanan laut di Sabah dengan negeri lain di Malaysia dan juga negara lain.

“SST juga telah meningkatkan kos kami termasuk harga jualan. Pembeli boleh mendapatkan produk yang sama pada harga yang lebih murah dari negeri lain seperti Sarawak dan Labuan, atau negara seperti China, Thailand, Indonesia, Filipina dan India yang mempunyai bekalan yang banyak,” katanya.

Selain industri pemprosesan akuakultur dan makanan laut, Teoh berkata SST juga akan mempunyai tindak balas negatif kepada sektor lain yang berkaitan seperti industri pengangkutan laut, darat dan udara dan sektor pembungkusan.

“Apabila pelabur industri makanan laut tidak lagi boleh hidup, mereka akan memindahkan pelaburan mereka ke negeri lain seperti Labuan atau Sarawak, atau negara jiran seperti Filipina dan Indonesia.

“Beribu-ribu orang akan kehilangan pekerjaan mereka,” katanya.

Sebagai langkah jangka pendek untuk mengelakkan kerugian, Teoh berkata kilang pemprosesan makanan laut dan pengeksport tidak mempunyai pilihan tetapi memperolehi makanan laut daripada nelayan dan pengusaha akuakultur pada harga sekurang-kurangnya 10 peratus lebih rendah untuk mengimbangi kesan SST untuk mengekalkan keuntungan mereka.

Katanya, ia akan memberi kesan yang buruk kepada nelayan dan pengusaha akuakultur yang sudah menghadapi pengurangan subsidi diesel dan lain-lain. Akuakultur juga perlu berurusan dengan penyakit yang menjejaskan tuaian mereka.

“Mengapa ada dua (percanggahan) dasar? Dari satu segi, kerajaan menggalakkan pelabur ke Sabah untuk melabur di dalam industri pemprosesan makanan laut dan eksport untuk mendapatkan mata wang asing dan meningkatkan tahap pendapatan rakyat.

“Tetapi kenapa mengenakan lima lagi peratus SST?” katanya.

Teoh berkata, pemain dalam industri makanan laut kebanyakannya perusahaan kecil dan sederhana, yang memerlukan banyak sokongan daripada kerajaan.

“Industri ini sudah mencari jalan keluar kerana tekanan dalam subsidi kerajaan dikurangkan, dasar gaji minimum, kenaikan air dan tarif elektrik dan pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).

“Kami berharap kerajaan akan menghentikan tekanan kepada kami (pemproses makanan laut, akuakultur dan perikanan eksport) atau mereka akan mengubur industri makanan laut secara keseluruhan,” katanya.

Dianggarkan 50 buah kilang pemprosesan makanan laut di Sabah dengan jumlah pekerja kira-kira 20,000 orang.

Sementara itu, Pengarah KB Akuakultur Sdn Bhd H’ng Cheow Sen berkata, akuakultur adalah industri berisiko tinggi kerana peningkatan kos dan risiko baka dijangkiti penyakit.

Pengarah Eksekutif QL Resources Berhad Chia Song Kooi berkata, industri akuakultur di Sabah masih di peringkat awal.

“Petani akuakultur menghadapi banyak masalah, seperti penilaian alam sekitar untuk memenuhi kriteria ketat kerajaan, yang menambah kos,” katanya.

Chia berkata, kerajaan menggalakkan pertumbuhan industri akuakultur dengan menawarkan insentif dalam bentuk pengecualian cukai antara lima dan 10 tahun bagi syarikat yang telah diberikan taraf perintis.

Sebagai tindak balas katanya, ramai pelabur menceburi industri akuakultur. Bagaimanapun, lima peratus SST bercanggah dengan usaha kerajaan untuk memajukan sektor akuakultur.

“Syarikat-syarikat akuakultur di Sabah beroperasi dalam keadaan yang kurang menguntungkan daripada yang lain kerana kos yang lebih tinggi dan pasaran tempatan kecil. Oleh itu, kita perlu mengeksport,” katanya.

Chia berkata, produk akuakultur di Sabah kebanyakan dieksport ke China, Korea, Eropah, Jepun dan Amerika Syarikat.

Menurutnya, pengekspot makanan laut di Sabah pesaing utama di Vietnam, India, Indonesia dan Ecuador.

“Vietnam menghasilkan 300,000 tan udang setahun, kebanyakan tuaian dieksport. Sebagai perbandingan, Sabah hanya menghasilkan 10,000 tan udang setiap tahun.

“Bagaimana kita boleh bersaing di pasaran antarabangsa? Cukai jualan adalah satu tamparan besar kepada industri akuakultur yang sudah menghadapi cabaran,” katanya.

Chia berkata, mereka telah membayar lebih dalam kos menjalankan perniagaan berbanding rakan-rakan mereka di Semenanjung Malaysia, seperti kos pembungkusan dan penghantaran kontena ke destinasi luar negara.

“Untuk mengeksport kontena makanan laut beku dari Sabah adalah 30 peratus lebih tinggi, atau USD600 lebih mahal daripada pengeksport dari Semenanjung Malaysia,” katanya.

Turut hadir ialah pemilik syarikat Tetap Jaya Frozen Seafood Sim Boon Han, TM Foods Sdn Bhd Teoh Meng Piew, Fook Soon Pengarah Seafood Produk Sdn Bhd Desmond Chiang dan wakil daripada industri yang terletak di pantai barat Sabah.