Sebandi Matang julang Piala Perpaduan Sambir

0

ASAJAYA: Pasukan Sebandi Matang melakar sejarah tersendiri apabila berjaya menjulang Piala Perpaduan Sambir 2015 (Piala Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah) setelah menang tipis ke atas Kaslo FC (Semera) 1-0 pada perlawanan akhir di padang sukan Kampung Sambir di sini lewat petang Ahad lalu.

Gol kemenangan pasukan dari Asajaya itu dijaringkan oleh bekas penyerang skuad Piala Presiden Sarawak, Izzray Ifarul Roslan minit ke-55 pada perlawanan yang disaksikan kira-kira 2,000 penonton.

Kejayaan itu membolehkan Sebandi Matang meraih wang tunai RM3,000, piala pusingan, piala iringan dan medal.

Manakala Kaslo FC membawa pulang wang tunai RM2,000 berserta piala dan medal.

Hadiah pemenang disampaikan oleh Menteri Muda Pembangunan Belia (Bandar) dan Perumahan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Asajaya, Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah.

Hadir sama Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Sarawak (FAS) merangkap Presiden Bola Sepak Bahagian Samarahan Haidel Heli, Setiausaha Agung FAS Abdullah Julaihi dan pengerusi penganjur, Zawawi Keri serta ahli-ahli jawatankuasanya.

Sebanyak 46 pasukan dari sekitar Asajaya, Sadong Jaya, Bahagian Samarahan termasuk Kuching menyertai kejohanan berprestij edisi ke-49 yang bermula sejak hari ketiga perayaan Hari Raya Aidilfitri lalu.