Mohd Salleh sedia dengar pandangan dalam pelaksanaan dasar kerajaan

0

KUALA LUMPUR: Menteri Komunikasi dan Multimedia yang baharu Datuk Seri Pang-lima Dr Mohd Salleh Tun Said Keruak berkata beliau sentiasa bersedia mendengar pandangan-pandangan membina dalam melaksanakan dasar-dasar kerajaan.

Ini, katanya, sejajar dengan konsep kepimpinan kerja berpasukan yang menggunakan pendekatan mendengar dan melihat apa yang terbaik agar rakyat dapat memahami dengan jelas dan menerima dasar-dasar kerajaan.

“Dalam bekerja kita tidak boleh bekerja seorang diri, kita kena melihat idea-idea di luar sana dan lihat bagaimana untuk memperbaiki keada-an,” katanya kepada pemberita selepas upacara angkat sumpah jawatan sebagai anggota Dewan Negara di sini semalam.

Upacara itu berlangsung di hadapan Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Abu Zahar Ujang di bangunan Parlimen.

Dr Mohd Salleh kemudian mengangkat sumpah jawatan dan kerahsiaan sebagai menteri persekutuan bersama beberapa anggota baharu je-maah menteri di hadapan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah di Istana Negara di sini.

Kelmarin, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak dalam pengumuman senarai Kabinet yang baharu menamakan Mohd Salleh sebagai Menteri Komunikasi dan Multimedia mengganti-kan Datuk Seri Ahmad Sha-bery Cheek, yang bertukar portfolio sebagai Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani.

Dalam reaksi awalnya kelmarin, Mohd Salleh berikrar untuk memastikan semua dasar di bawah kepimpinan Najib akan dapat dilaksanakan dengan sebaik-baiknya.

Beliau turut berterima kasih kepada Perdana Menteri ke-rana memberi kepercayaan kepadanya.

Pada upacara angkat sum-pah jawatan sebagai anggota Dewan Negara pagi semalam, Speaker dewan itu Abu Zahar dalam ucapannya meminta Mohd Salleh supaya memainkan peranan dalam menyatupadukan rakyat terutamanya dalam situasi negara yang dilihat bergelora sejak kebelakangan ini.

“Pengalaman dan ilmu YB (Yang Berhormat) semasa menjadi Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah menjadi perkara yang penting untuk dipraktikkan sebagai menteri,” katanya.

Sebelum ini, Mohd Salleh, yang juga bekas Ketua Menteri Sabah, merupakan Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah, jawatan yang disandangnya dari tahun 2011. — Bernama