Mr Asia: Buda sedia pertahan gelaran

0

KUCHING: Jaguh bina badan negara, Buda Ancah bersedia mempertahankan gelaran Mr Asia 2015 buat kali kedua pada kejohanan di Tashkent, Uzbekistan bermula 29 September ini hingga 4 Oktober ini.

Tahun lalu, anak kelahiran Sri Aman ini berjaya merangkul emas pada kejohanan Mr Asia berlangsung di Macau, China yang mana akan dipertahankan semula olehnya pada kejohanan kali ke-49 ini.

Melihat kepada kondisi badannya bertambah baik ditambah dengan persiapan awal selama tiba bulan, Buda yakin mampu memenangi kategori paling digemarinya 70 kg ligth weight itu nanti.

“Saya akui persaingan memang sengit terutamanya kalangan peserta dari negara Thailand, India, Vietnam dan Iran.

“Tetapi, saya yakin mampu memberi saingan hebat kepada peserta-peserta lain dengan harapan dapat merangkul semula gelaran Mr Asia buat tanah air tercinta,” katanya kepada Utusan Borneo di sini semalam.

Sebelum berangkat bagi memulakan misinya di Tashkent, Uzbekistan, Buda telah menjalani latihan intensif selama tiga bulan di gym TUDM Kuala Lumpur selain di Majlis Sukan Negara (MSN).

Berbekalkan sokongan daripada Persatuan Bina Badan Malaysia, MSN, SBBF Sarawak, TUDM dan ahli keluarga, Buda berharap kejayaan akan berpihak kepadanya pada kejohanan itu nanti.

Dalam pada itu, selesai kejohanan Mr Asia nanti Buda akan meneruskan misinya merangkul gelaran Mr World di Bangkok, Thailand pada 26 hingga 30 November depan.