Polis KK nafi bersubahat kes samun pelancong Jepun

0

Masalah komunikasi menyebabkan mangsa salah anggap

KOTA KINABALU: Polis Kota Kinabalu semalam  menafikan anggotanya bersubahat dalam kes samun seorang pelancong lelaki warganegara Jepun di Lorong Haji Yaacob, Kampung Air, di sini, kelmarin seperti yang tersebar di laman sosial.

Ketua Polis Bandaraya Kota Kinabalu ACP M. Chandra berkata dalam kejadian kira-kira jam 3 petang, sekumpulan individu telah merompak wang tunai bernilai RM1,500 serta mata wang asing ¥10,000 dan AS$65 milik mangsa, Takashi Isihara, 34.

Beliau berkata semasa kejadian, mangsa yang baharu selesai makan di sebuah restoran telah didatangi seorang wanita yang mengajaknya ke rumah penginapan wanita itu di tingkat dua, bangunan kedai.

“Sejurus tiba, terdapat empat lelaki di dalam rumah itu, dan seorang daripada mereka telah mengambil dompet mangsa. Mangsa dan suspek kemudian turun ke bahagian bawah rumah penginapan itu dan berlaku ketegangan kerana mangsa meminta suspek memulangkan duitnya,” katanya dalam kenyataan semalam.

Melihat ketegangan itu, Chandra berkata, anggota narkotik yang kebetulan sedang membuat dokumentasi Ops Tapis di situ, menegur mangsa dan suspek, sambil menunjukkan kad kuasa polis.

“Maklumat lanjut mengenai permasalahan itu cuba diperoleh daripada mangsa, tetapi tidak tercapai kerana masalah komunikasi,” katanya.

Bagaimanapun, mangsa beranggapan anggota narkotik tersebut bersekongkol dengan penjenayah, lalu memuat naik video dan gambar kejadian itu di laman sosial, katanya.

Chandra berkata polis juga telah memaklumkan kepada Konsulat Jepun di Kota Kinabalu, Shinji Urabayashi berhubung kedudukan sebenar insiden itu dan Urabayashi amat memahami serta berterima kasih atas profesionalisme polis menyelesaikan kes tersebut.

Beliau berkata polis telah menangkap kesemua suspek iaitu seorang wanita dan empat lelaki berumur 20 hingga 34 tahun awal pagi semalam dan merampas wang tunai yang disamun. — Bernama