BSBCC tiada kaitan dengan acara Larian Beruang Madu

0

BSBCC tiada kaitan dengan acara Larian Beruang Madu

SANDAKAN: Pusat Pemuliharaan Beruang Madu Borneo (BSBCC) semalam berkata pihaknya tidak mempunyai kaitan dengan satu acara larian bertemakan beruang madu yang dijadual diadakan di Kota Kinabalu 28 Feb ini.

Ketua Pegawai Eksekutif BSBCC Wong Siew Te berkata beliau telah berhubung dengan penganjur acara itu dan berdasarkan penjelasan yang diberikan, beliau yakin larian itu tidak akan memberi manfaat kepada BSBCC atau beruang madu.

“Jadi adalah penting bagi orang ramai dan bagi mereka yang ingin mengambil bahagian dalam acara itu untuk mengetahui bahawa Larian Beruang Madu itu hanya tema dan ia dianjurkan oleh syarikat tempatan dan sebuah firma pengurusan acara,” katanya dalam satu kenyataan.

Wong berkata “BSBCC tidak mengambil bahagian dalam acara ini atau mempunyai kaitan dengannya.

Kami kesal kerana mendapat tahu larian ini bukan satu larian amal di mana hasilnya dapat membantu usaha memulihara beruang madu di Sabah.

“Kami ingin menasihatkan orang ramai supaya faham mengenai acara serupa ini bahawa mereka tidak membantu hidupan liar walaupun telah membayar untuk menyertai acara seperti ini,” katanya.

BSBCC yang berpangkalan di Sepilok dekat sini dibuka secara rasmi kepada orang ramai dua tahun lalu ke arah memulihkan beruang madu yang diselamatkan selain melaksanakan kegiatan kesedaran, pemuliharaan dan penyelidikan.

Pusat ini merupakan satu-satunya kemudahan yang ada di dunia dan pada masa ini menjaga 37 beruang yang diselamatkan. — Bernama