Tiga timbalan KM?

0

Oleh Saibi Gi//

BAKAL JADI TIMBALAN?: Kombinasi gambar menunjukkan (dari kiri) Uggah, Abang Johari dan Masing  yang diuar-uar akan dilantik menjadi Timbalan Ketua Menteri.

BAKAL JADI TIMBALAN?: Kombinasi gambar menunjukkan (dari kiri) Uggah, Abang Johari dan Masing
yang diuar-uar akan dilantik menjadi Timbalan Ketua Menteri.

KUCHING: Selepas kejayaan besar Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Negeri Ke-11 (PRN11) hujung minggu lepas, barisan kabinet baharu negeri dijangka mengangkat sumpah hari ini.

Sidang media mengenai keanggotaan baharu itu akan dipengerusikan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem di bangunan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada jam 3 petang ini sebelum upacara angkat sumpah berlangsung di Dewan Lapau, bangunan DUN.

Tiada perincian lanjut mengenai upacara itu, bagaimanapun satu sumber mengatakan kabinet itu akan mengandungi 10 menteri penuh.

Dengan upacara itu juga, desas-desus mengenai jawatan Timbalan Ketua Menteri bakal terjawab.

Spekulasi yang bertiup kencang menyatakan Adenan akan melantik tiga Timbalan Ketua Menteri berbanding hanya satu sebelum ini.

Mereka ialah Datuk Amar Douglas Uggah Embas, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg dan Tan Sri Datuk Amar Dr James Masing.

Uggah merupakan Naib Presiden Kanan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Abang Johari ialah Timbalan Presiden PBB II, manakala Masing ialah Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS).

Sepuluh menteri penuh tersebut pula dijangka dibarisi Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan, Dato Sri Wong Soon Koh, Datuk Dr Sim Kui Hian, Datuk Fatimah Abdullah dan Dato Sri Michael Manyin Jawong.

Sumber turut memberitahu, Tan Sri William Mawan Ikom digugurkan daripada kabinet. Sebelum ini Mawan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pakan dan Ahli Parlimen Saratok merupakan Menteri Pembangunan Sosial.

Beliau diuar-uarkan menyertai PBB bersama dua lagi calon langsung BN dari bekas Parti Tenaga Rakyat Sarawak (TERAS), Rosey Yunus dan Paulus Palu Gumbang.

Mawan juga dikatakan bakal dilantik ke jawatan menteri dalam kabinet persekutuan menggantikan kekosongan ditinggalkan Uggah.

Lantikan Uggah yang telah meletak jawatan sebagai Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi di peringkat persekutuan itu pada 9 Mei lalu, seolah-olah bukan lagi rahsia. Kemunculan beliau pada PRN11 telah mengukuhkannya.

Bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Saban pada 7 Mei lepas, beliau menumbangkan pesaingnya, Noel Changgai Bucking daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dengan majoriti 4,599 undi.

Sebelum menjadi Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Uggah yang kini berusia 60 tahun merupakan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar (2008-2013).

 

 

Jawatan Timbalan Ketua Menteri sebelum ini dipegang Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang yang memilih untuk bersara daripada arena politik. Jabu yang digantikan anaknya, Gerard Rentap di kerusi DUN Layar, merupakan Timbalan Presiden PBB.

Ekoran kekurangan sokongan pengundi Cina terhadap BN pada PRN10 2011, jawatan Timbalan Ketua Menteri daripada Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dimansuhkan oleh Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud yang pada ketika itu Ketua Menteri.

Pada PRN11, BN memperoleh mandat besar apabila memenangi 72 daripada 82 kerusi. Sejumlah 40 kerusi dimenangi PBB, iaitu kesemua kerusi yang ditandinginya.

Jumlah kerusi itu turut datang daripada kawasan majoriti pengundi Cina yang antaranya dimenangi Presiden SUPP, Dr Sim di Batu Kawah.

Susulan kemenangan BN pada PRN 11, Adenan mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri pada malam 7 Mei di hadapan Yang di-Pertua Negeri Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud.

PRN11 menyaksikan pertambahan daripada 71 kepada 82 kerusi selepas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melakukan persempadanan semula kawasan pilihan raya negeri.

Sementara itu, Abang Johari bukan lagi nama asing dalam persada politik Sarawak dan negara. Beliau merupakan Menteri Perumahan dan Menteri Pelancongan Sarawak yang terkenal dengan idea-idea pembaharuannya.

Masing pula membuktikan PRS di bawah pimpinannya kekal unggul apabila menang semua 11 kerusi yang diamanahkan kepada parti itu.

Kemenangan itu merupakan pengekalan rekod kemenangan 100 peratus menerusi kejayaan sembilan kerusi pada PRN10 2011.

Selain PBB dan PRS, Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) menang tiga kerusi, SUPP (7), calon BN langsung (11).