Fong ditabal Mr Malaysia

0

Oleh Borhaniza Ali Basah//

JUARA: Fong (empat kanan) menerima piala Juara Antara Juara Mr Malaysia 2016 yang disampaikan oleh Dr Gan.

JUARA: Fong (empat kanan) menerima piala Juara Antara Juara Mr Malaysia 2016 yang disampaikan oleh Dr Gan.

SIBU: Anak jati Sibu, Fong Hui Kong dinobatkan Juara Antara Juara sekali gus merangkul gelaran Mr Malaysia 2016 pada Kejohanan Bina Badan Kebangsaan yang menutup tirainya di sini malam kelmarin.

Fong merupakan ahli Persatuan Bina Badan dan Angkat Berat Bahagian Sibu (SDBWA ) sebelum itu memenangi kategori ‘ lightweight ’ (65-70kg).

Kategori itu menyaksikan Fong berjaya mengatasi pencabar terdekatnya, Zamrul Al Adam Pulutan Abdullah dari PDRM yang menduduki tempat kedua diikuti Tengku Ali Zamri Tg Haidrib dari Selangor (ketiga).

Kemenangan itu membantu kontinjen Sarawak dinobatkan juara keseluruhan dengan mengutip 98 mata sekali gus meneruskan penguasaan terhadap Mr Malaysia edisi kali ini untuk tiga tahun berturut-turut.

Kejohanan Mr Malaysia edisi ke-47 itu memilih Sibu sebagai tuan rumah kali ini dan dianjurkan oleh SDBWA di bawah naungan Persatuan Bina Badan Sarawak.

Sementara itu, anugerah untuk ‘best poser’ dimenangi oleh peserta dari Pulau Pinang, Loganathan Chandran yang turut bertanding dalam kategori ‘lightweight’.

Sarawak juga turut mengungguli tiga kategori lain.

Mereka ialah Mohammad Shakira Joto menjuarai kategori ‘walter weight’ diikuti Mohd Almi Adnan dari ATM tempat kedua dan Abu Mansur Al Muthuridi dari PDRM di tempat ketiga.

Manakala bagi kategori ‘light fly weight’ (bawah 55kg) diungguli oleh Azri Ismat Sefri (Sarawak) diikuti Chu Chun Hooi (Melaka) dan Wan Mohd Faizal (Kuala Lumpur).

Kategori ‘heavyweight’ juga dijuarai atlet Sarawak, Dennis Ateng Jeros manakala tempat kedua dan ketiga masing-masing dimenangi Mohamed Thaufiq dari Kuala Lumpur dan Mohamad Shahril Abdullah dari Selangor.

Antara kategori lain turut dipertandingkan ialah remaja bawah 70kg, remaja atas 70kg, ‘master’, ‘light middle weight’, ‘fly weight’, ‘bantam’, ‘middle weight’ dan ‘light heavy weight’.

Semua pemenang tempat ketiga ke atas masing-masing memenangi piala, sijil penyertaan dan insentif ‘protien’.

Perasmian saingan akhir kejohanan ini disempurnakan oleh Menteri Kewangan Kedua, Dato Sri Wong Soon Koh.

Hadir sama Presiden Persekutuan Bina Badan Malaysia Datuk Wira Dr Gan Boon Leong, Presiden Persatuan Bina Badan Sarawak (SBBA) Datuk Wee Hong Seng, Presiden SDBWA Chia Soon Cheong dan Presiden Persatuan Bina Badan Bahagian Miri (PBBBM), Jamilah Ibrahim.