Membuahkan hasil

0

Oleh Mastura Ismail//

MENGELUARKAN HASIL: Awang Tengah (tiga kiri) Henry, Paulus, Chaiti dan Hussaini (kanan) menunjukkan tembikai emas yang sudah dituai di Lawas, semalam.

MENGELUARKAN HASIL: Awang Tengah (tiga kiri) Henry, Paulus, Chaiti dan Hussaini (kanan) menunjukkan tembikai emas yang sudah dituai di Lawas, semalam.

LAWAS: Projek Rimbunan Kasih (PRK) yang pertama diperkenalkan di Sundar di sini, membuahkan hasil apabila mengeluarkan tuaian sebanyak 2.5 tan metrik (2,000) biji buah tembikai emas bakal dipasarkan di Brunei Darussalam.

Menteri Perancangan Sumber dan Alam Sekitar Kedua Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan berkata projek bernilai RM50 juta daripada kerajaan pusat dan negeri merupakan model perniagaan berkonsepkan pembangunan holistik meningkatkan pendapatan masyarakat di Sundar dan Awat-Awat, Lawas.

Beliau berkata, ini merupakan projek ekonomi berasaskan pertanian dan perternakan dibangunkan di tanah seluas 34 hingga 40 hektar membabitkan pembinaan 100 rumah peserta terlibat dalam projek tersebut.

“Projek ini menukar landskap pembangunan di Sundar dengan dilengkapi kemudahan, bangunan rumah moden dengan teknologi baharu, sistem tanaman hidroponik dan kemudahan lain,” katanya pada lawatan kerja sempena Penyempurnaan Tuaian Pertama Tembikai Emas dan Melepas Anak Ikan di bawah projek ekonomi anjuran Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) Negeri.

Turut hadir Ahli Parlimen Lawas Datuk Henry Sum Agong, ADUN Batu Danau Paulus Palu Gumbang, Setiausaha Tetap Kementerian Pembangunan Luar Bandar Datu Chaiti Bolhasan, Timbalan Pegawai Kemajuan ICU Negeri Hamdiah Ismail dan Pegawai Daerah Lawas Hussaini Hakim.

Menteri Pembangunan Perindustrian, Keusahawanan, Perdagangan dan Pelaburan itu berkata tuaian pertama tembikai emas dan pelepasan anak ikan menjadi nukleus pembangunan ekonomi lebih berintegrasi dan memberi nilai tambah kepada penduduk.

“Rakyat mendapat manfaat berdasarkan kedudukan berdekatan dengan Brunei dan negara Asia lain meskipun Lawas belum mempunyai kemudahan lapangan terbang dan pelabuhan besar,”ujarnya.

Beliau memberitahu, projek berkenaan bukan sahaja menumpu kepada pengeluaran tetapi aspek pemasaran dan seramai 100 peserta terpilih membangunkan PRK bermula Ogos ini.

“Dengan adanya projek perintis kita mahu peserta mempelbagai tanaman seperti tanaman pisang, ubi dan memperluas potensi penternakan berorientasikan pasaran eksport.

“Dengan teknologi yang ada kita dapat melibatkan produk-produk lain untuk memberi nilai tambah daripada sumber kelapa sawit,” katanya.

Sementara itu, Chaiti berkata PRK merupakan usaha kerajaan membangunkan dan mengenal pasti sistem pertanian moden dan ekonomi di luar bandar.

Menurutnya, PRK dikendalikan pihak swasta di bawah IRIS Corporation berperanan membimbing peserta melalui kursus dan latihan dari segi pengeluaran dan pemasaran.