Terminal ekspres sesak

0

Oleh Florence Nervyn//

SESAK: Keadaan di ruang menunggu dan pelepasan di Terminal Penumpang Sibu sesak dengan penumpang menunggu masa untuk menaiki bot ekspres.

SESAK: Keadaan di ruang menunggu dan pelepasan di Terminal Penumpang Sibu sesak dengan penumpang menunggu masa untuk menaiki bot ekspres.

SIBU: Keadaan di Terminal Penumpang Sibu (TPS) terkawal meskipun mulai sesak dengan penumpang bot ekspres yang hendak pulang ke kampung halaman masing-masing untuk menyambut Gawai Dayak.

Difahamkan, TPS di Jalan Maju itu mulai sesak seawal jam 4 pagi dengan penumpang yang datang menaiki bot ekspres berlepas jam 5.45 pagi ke Kapit dan Song.

Sehingga tengah hari semalam, keadaan di TPS yang menjadi pintu masuk utama melalui jalan sungai bagi kawasan tengah Sarawak sesak dengan penumpang.

Bagaimanapun, Lembaga Sungai-Sungai Sarawak (LSS) dibantu polis, Jabatan Laut, Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) berjaya mengawal keadaan sekali gus memastikan keselamatan dan keselesaan penumpang.

Seramai 16 anggota Jabatan Laut ditugaskan di TPS melakukan pemeriksaan ke atas bot-bot untuk dokumentasi dan peraturan keselamatan.

Pegawai penguat kuasa LSS juga sibuk mendaftar penumpang di samping memeriksa bot ekspres.

Ketika dihubungi semalam, Menteri Muda Pengangkutan Sungai dan Keselamatan Liwan Lagang minta usaha bersepadu pihak berkuasa, pengusaha bot dan penumpang bagi memastikan tiada tragedi berlaku pada sambutan Gawai Dayak dan cuti sekolah.

Beliau berkata, walaupun semua orang teruja pulang ke kampung, adalah penting belajar daripada tragedi masa lalu.

“Tragedi yang berlaku adalah disebabkan muatan berlebihan. Perkara ini dapat dielakkan jika kita mematuhi peraturan dan syarat ditetapkan.

“Ini bertujuan menjaga keselamatan dan tidak menimbulkan kesulitan.

“Oleh itu, yang penting adalah tidak melebihi muatan dan langkah-langkah keselamatan perlu diambil kira,” katanya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Belaga itu berkata, pihak berkuasa perlu bertegas memastikan keselamatan penumpang.

“Pengendali bot mesti mematuhi sepenuhnya peraturan keselamatan seperti memastikan bot mereka tidak membawa muatan berlebihan,” jelasnya.

Liwan berharap penumpang terus memberi kerjasama kepada pihak berkuasa menjalankan tugas mengawal keadaan di terminal terbabit agar semuanya berjalan lancar.