Polis selamat 29 wanita Filipina dipercayai untuk diperdagang

0

BINTULU: Sepasukan anggota Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bahagian Bintulu berjaya menyelamat 29 warganegara Filipina yang dipercayai diambil bekerja di pusat hiburan di bandar Bintulu baru-baru ini.

Ketua Polis Daerah Bintulu Superintenden Zailanni Amit berkata, 29 warganegara Filipina diselamatkan itu hasil serbuan berasingan dibuat pada jam 10 malam 9 Jun lalu di daerah Bintulu.

“Serbuan pertama dilakukan di pusat hiburan kawasan Medan Jaya yang memberkas dua lelaki Filipina, dua lelaki tempatan berumur 21 hingga 41 tahun yang merupakan penjaga premis.

“Diikuti enam wanita Filipina berumur 20 hingga 33 tahun diselamatkan daripada kawalan majikan,” katanya dalam kenyataan di sini semalam.

Beliau berkata, dalam serbuan kedua pula di pusat hiburan Tanjung Batu, polis menangkap seorang lelaki Cina berumur 35 tahun dan menyelamat dua wanita Filipina berumur 24 dan 33 tahun yang berada di pusat hiburan itu.

“Hasil risikan daripada kedua-dua serbuan tersebut,  polis sekali lagi membuat serbuan di sebuah rumah persendirian di Jalan Sibiew sekali gus berjaya menyelamatkan 21 wanita Filipina di rumah itu dipercayai tempat transit sebelum diagih-agih untuk bekerja di beberapa pusat hiburan kawasan Bintulu,” jelasnya.

Supt Zailanni berkata, turut diberkas seorang lelaki Filipina berumur 31 tahun, seorang wanita tempatan berumur 17 tahun dan lelaki tempatan berumur 45 tahun yang merupakan pemilik rumah tersebut.

“Daripada soal siasat pihak polis mendapati suspek gagal memberi keterangan munasabah kehadiran 21 wanita Filipina yang tidak memiliki sebarang pasport atau pengenalan diri di dalam rumah milik suspek,” katanya.

Jelasnya, pihak polis membuka dua kertas siasatan di bawah Anti Pemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran 2007 untuk siasatan lanjut ke atas pihak yang terlibat.

Ujarnya, serbuan itu berakhir pada jam 5 pagi 10 Jun lalu dan siasatan turut mendapati kesemua wanita Filipina itu datang daripada daerah berlainan di Filipina.

Menurutnya, mangsa dijanjikan pekerjaan di Malaysia dengan tawaran gaji lumayan sehingga mencecah RM10,000 sebulan oleh seorang wanita Filipina dipercayai ejen pengambilan pekerja di Filipina.

Namun katanya, apabila mangsa tiba di Malaysia, mangsa hanya dibayar kurang RM600 atas alasan kos ejen, pembayaran proses kemasukan dan sebagainya oleh majikan.

“Mangsa turut dikurung di kuarters pekerja masing-masing di dalam keadaan serba kekurangan.

Polis telah mengenal pasti beberapa suspek masih bebas termasuk identiti ejen wanita daripada Filipina dikenali sebagai Jacky,” katanya.

Beliau berkata, kini semua mangsa ditempat di Rumah Perlindungan di Kota Kinabalu (Sabah), sementara siasatan dijalankan.