Polis gerak 24 jam dalam kes Bill Kayong

0
UNTUKMU: ACP Junaidi (kanan) menyaksikan Lai menyerahkan buku cenderamata mengenai Miri kepada SAC Che Yussof, selepas dialog dan sidang media di bangunan MBM di Miri, semalam.

UNTUKMU: ACP Junaidi (kanan) menyaksikan Lai menyerahkan buku cenderamata mengenai Miri kepada SAC Che Yussof, selepas dialog dan sidang media di bangunan MBM di Miri, semalam.

MIRI: Ketua Polis Daerah (KPD) Miri ACP Junaidi Bujang semalam mendedahkan sejak kertas siasatan untuk kes tembak yang meragut nyawa aktivis juga Setiausaha PKR Cawangan Miri, Bill Kayong dibuka, pihaknya telah bergerak 24 jam tanpa rehat.

“Sejak lebih 24 jam lalu (21 Jun), kita telah bergerak 24 jam tanpa rehat dan kita adakan mesyuarat setiap empat jam atau pada bila-bila masa diperlukan dan kita sudah ada kesan tertentu dan kita cuba kecilkannya (siasatan).

“Kita memang mengambil berat dan memandang serius terhadap kes ini. Kita harus menegakkan keadilan untuk mangsa,” katanya kepada pemberita di sini ketika ditanya mengenai perkembangan kes berprofil tinggi itu yang turut mendapatkan liputan dan perhatian media antarabangsa.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut berhubung kes berkenaan kerana ia amat sensitif dan sebarang komen sama ada daripada pihak polis atau lain, boleh mengganggu siasatan kes berkenaan.

Junaidi juga mengesahkan satu badan bertindak khas telah didatangkan khas dari Bukit Aman, sebagaimana yang diarahkan oleh Ketua Polis Negara dan ia diketuai sendiri oleh Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Negeri Sarawak, SAC Dev Kumar, yang turut berada di Miri ketika ini.

Ditanya apakah motif pembunuhan Bill berkaitan dengan isu tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) yang diperjuangkan oleh beliau, Junaidi berkata pihaknya tidak boleh fokus terhadap satu sudut sahaja sebaliknya perlu melibatkan banyak sudut dan perkara yang boleh menyumbang kepada pembunuhannya.