Ops Ikrar Imigresen tahan lima orang, termasuk seorang majikan

0
TIADA KOMPROMI: Antara premis yang diperiksa pasukan penguat kuasa imigresen Tawau.

TIADA KOMPROMI: Antara premis yang diperiksa pasukan penguat kuasa imigresen Tawau.

TAWAU: Premis perniagaan seperti pasar raya, bengkel, kedai roti dan kedai perkakasan antara yang diserbu dalam dua operasi berasingan pada Isnin dan Selasa, melibatkan pemeriksaan dokumentasi 158 individu.

Pemeriksaan turut dijalankan di kawasan tumpuan ramai seperti beberapa premis restoran, Terminal Bas Jalan Stephen Tan, Hill Top, Taman Semarak dan Batu-Batu Sabindo.

Ketua Pejabat Imigresen Tawau Noraini Rasi berkata kedua-dua operasi itu menyaksikan lima orang ditahan termasuk seorang majikan selain empat pekerja warga asing.

“Pada Isnin, kita menggerakkan Ops Ikrar (Ops Belanja/ Ops Mahir) di lima lokasi berasingan yang diketuai pegawai kita, Mohd Sharifuddin Salim,” katanya.

Beliau berkata operasi yang dijalankan di premis-premis sekitar Sin San Pasir Putih, Batu 2 dan 3 Jalan Apas terbabit dijalankan dari jam 4 petang sehingga 7 malam.

Katanya operasi itu membawa kepada penahanan seorang majikan berusia 22 tahun dan seorang warga asing hasil pemeriksaan terhadap 48 individu.

“Dalam operasi kedua (Selasa), 10 agensi dan jabatan penguat kuasa menjalankan operasi bersepadu membabitkan pemeriksaan dokumentasi terhadap 110 individu,” katanya.

Antara yang terlibat, imigresen, polis, Pasukan Gerakan Am, Jabatan Tenaga Kerja, Jabatan Pendaftaran Negara, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Majlis Perbandaran Tawau, Jabatan Pengangkutan Jalan dan Jabatan Pelabuhan dan Dermaga Sabah.

Noraini seramai tiga individu ditahan kerana tidak mempunyai dokumen pengenalan diri yang sah membabitkan dua lelaki dan seorang wanita berusia 35-52 tahun.

Katanya serbuan yang dijalankan dari jam 9 hingga jam 11.30 pagi berkenaan diketuai oleh Inspektor Madesah Maznan.

“Majikan tempatan yang ditahan disiasat mengikut Seksyen 55B Akta Imigresen 1969/ 63 kerana menggaji pekerja warga asing tanpa sebarang dokumen yang sah.

“Manakala empat lagi warga asing yang ditahan pula disiasat mengikut Seksyen 6 (1) (c) akta serupa kerana memasuki negara ini secara tidak sah,” katanya.