Kedudukan Sarawak belum selamat

0
TANDUK: Pemain Felda United, Lutfulla Turaev (dua kiri) menanduk bola bersaing dengan pemain Sarawak pada perlawanan Liga Super 2016 di Stadium Tun Abdul Razak, Jengka malam kelmarin. — Gambar Bernama

TANDUK: Pemain Felda United, Lutfulla Turaev (dua kiri) menanduk bola bersaing dengan pemain Sarawak pada perlawanan Liga Super 2016 di Stadium Tun Abdul Razak, Jengka malam kelmarin. — Gambar Bernama

Skuad Ngap Sayot memerlukan sekurang-kurang satu mata untuk kekal Liga Super musim depan

Oleh Mohd Shafik Ahmad //

KUCHING: Kedudukan Sarawak dalam Liga Super musim ini masih belum selamat meskipun terikat 3-3 ketika berdepan Felda United di tempat lawan malam kelmarin.

Kempunan tiga mata penting ternyata memaksa skuad bimbingan David Usop itu mencari sekurang-kurang satu mata untuk terus kekal dalam kempen Liga Super musim depan.

Sarawak kini menghuni tangga kelapan liga namun kedudukan itu belum terjamin berikutan perbezaan mata yang sangat rapat dengan empat pasukan lain di tangga tercorot.

“Kita belum selamat walaupun naik ke tangga kelapan, bagaimanapun jurang mata tidak jauh.

“Bila-bila kita (Sarawak) boleh jatuh ke Liga Perdana musim depan jika pasukan lain menang dengan lebihan gol dalam perlawanan seterusnya,” kata David ketika dihubungi semalam.

Apapun, skuad Bujang Senang perlu mendapatkan kemenangan mutlak pada aksi terakhir menentang Polis Diraja Malaysia (PDRM) di laman sendiri, Stadium Negeri Kuching pada 22 Oktober depan.

Jelas David, keputusan seri sudah memadai untuk Sarawak kekal dalam kancah Liga Super musim depan sekiranya gagal mengutip tiga mata berharga.

Mengenai aksi bertemu Felda United malam kelmarin, David mengakui amat kecewa selepas pasukannya gagal membawa pulang tiga mata penuh.

Mendahului 3-1 pada babak pertama saingan ternyata membangkitkan semangat perjuangan tinggi anak-anak buahnya untuk meraih kemenangan.

Bagaimanapun, pasuakan tuan rumah bangkit menyamakan kedudukan pada separuh masa kedua sekali gus menamatkan saingan dengan keputusan seri.

“Tidak dinafikan kecewa dengan keputusan malam Sabtu lalu kerana kita bermain dengan baik walaupun Felda United terlebih dahulu menjaringkan gol.

“Selepas itu, kita bangkit menyamakan kedudukan 1-1 hasil jaringan Tommy Mawat sebelum rakan sepasukan, Nur Shahmi dan Gilmar da Silva menggandakan jaringan memastikan kemenangan berpihak kepada kita,” katanya.

Felda United kemudian mengatur gerakan apabila bersambung babak kedua perlawanan yang akhir berjaya mengikat kedudukan sehingga tamat sepenuh masa.

David tetap memuji aksi terbaik yang dipersembahkan oleh semua pemain kerana berjaya bertahan daripada dikecewakan.

Menjelang perlawanan berikutnya, David mahu menggunakan tempoh rehat panjang untuk mempersiapkan jentera pasukan dengan misi kemenangan sebelum melayan kunjungan PDRM di Kuching nanti.