Keputusan permohonan komital Rozana terhadap Awie pada 20 Disember

0

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan semalam menetapkan 20 Disember bagi keputusan permohonan komital difailkan Rozana Misbun terhadap bekas suaminya penyanyi terkenal Awie sementara menunggu keputusan semakan rayuan daripada Mahkamah Rayuan Syariah.

Hakim Syarie Mohd Amran Mat Zin menetapkan tarikh itu berikutan Mahkamah Rayuan Syariah menetapkan 15 November depan bagi mendengar semakan rayuan yang difailkan oleh Awie, 48, atau nama sebenarnya Ahmad Azhar Othman.

Mohd Amran memutuskan demikian selepas dimaklumkan oleh peguam syarie Mohd Syafiq Norizan yang mewakili Awie bahawa permohonan semakan rayuan penyanyi itu selaku responden terhadap ketiga-tiga perintah mahkamah sebelum ini akan didengar pada tarikh berkenaan.

“Bagi mengelakkan mahkamah ini mendahului mahkamah rayuan yang sedang dalam prosiding untuk semakan rayuan yang difailkan responden, mahkamah menetapkan 20 Disember depan bagi keputusan komital,” katanya.

Hari ini ditetapkan untuk keputusan permohonan komital berkenaan.

Hakim meminta kedua-dua peguam syarie yang mewakili Awie dan Rozana, 38, supaya menasihati anak guam masing-masing berhubung isu membabitkan hak anak.

“Apa saja yang berlaku, hubungan ibu bapa dan anak-anak tidak akan terputus.

Hak anak-anak perlu diutamakan kerana ia mengatasi semua hak lain,” katanya.

Pada prosiding pagi semalam, vokalis kumpulan Wings itu tidak hadir ke mahkamah kerana menghadiri satu mesyuarat manakala peguam syarie Mohd Nor Afandi Dahari yang mewakili Rozana memaklumkan kepada mahkamah bahawa anak guamnya tidak dapat hadir kerana menguruskan persekolahan anak-anaknya.

Pada 24 November 2015, Rozana memfailkan permohonan tersebut kerana Awie gagal mematuhi perintah hak penjagaan sementara anak sulung mereka, Putra Ahmad Merrah, 9,  yang sepatutnya berada di bawah jagaannya (Rozana), dan juga melanggar perintah untuk membayar dua kos guaman masing-masing berjumlah RM900 dan RM5,000 kepada Rozana.

Dua lagi anak hasil perkahwinan Awie dan Rozana iaitu Putra Ahmad Rezzki, 8, dan Putri Qaseh Antasha, 6, kini berada bawah penjagaan Rozana selepas mahkamah memberikan hak jagaan sementara kepada Rozana pada 27 Januari tahun lalu.

Pelakon utama filem Sembilu itu juga pernah mendirikan rumah tangga dengan Arni Nazira Anuar, seorang penyanyi, namun bercerai pada 16 Oktober 2006 dan hasil perkahwinan itu, mereka mempunyai dua orang anak iaitu Putri Aleeya Antasha, 16, dan  Putri Aleefa Antasha, 14, yang kini di bawah jagaan Awie. — Bernama