Kontinjen Miri muncul juara keseluruhan Kejohanan MSS Sarawak

0

BINTULU: Kontinjen Miri muncul juara keseluruhan Kejohanan Pembangunan Balapan dan Padang Ke- 15 Majlis Sukan Sekolah- Sekolah (MSS) Sarawak Peringkat Umur 10, 11 dan 13 Tahun Ke Bawah 2016 di Stadium Mini Bintulu petang kelmarin.

Kontinjen terbabit meraih 12 emas, 10 perak dan 17 gangsa.

Manakala naib juara disandang oleh kontinjen Sarikei yang meraih 14 emas, 14 perak dan 13 gangsa.

Diikuti tempat ketiga menjadi milik Sibu yang mendapat 10 emas, 14 perak dan 10 gangsa.

Tempat keempat hingga ke-12 pula ialah Kuching, Bintulu, Limbang, Serian, Mukah, Sri Aman, Samarahan, Kapit dan Betong.

Kontinjen terbaik lelaki 10 tahun ke bawah johannya Serian, kedua Sibu dan ketiga Kapit.

Kategori perempuan pula johannya Sarikei, kedua Mukah dan ketiga Bintulu.

Diikuti kontinjen lelaki 11 tahun ke bawah johannya Sibu, kedua Sarikei dan ketiga Miri.

Manakala johan kategori perempuan ialah Sarikei, kedua Limbang dan ketiga Miri.

Johan kontinjen lelaki 13 tahun ke bawah ialah Miri, kedua Sibu dan ketiga Sarikei.

Kategeri perempuan johannya Kuching, kedua Miri dan ketiga Sarikei.

Peserta terbaik lelaki 10 tahun ke bawah Akmal Kifflyza (Serian) yang memperolehi dua emas, Elizabeth Tipong Peter Ali (Sarikei) juga memperoleh dua emas dengan rekod baharu 60m (8.51s) dan 100m (14.15s) berjaya dipecahkan.

Peserta terbaik lelaki 11 tahun ke bawah pula ialah Benedict Duau Dennis Unchat (Sibu) yang meraih dua emas dengan memecah rekod baharu acara 4×100 meter dengan catatan 52.79 saat 4×200 meter (1:51.74s) dan Jessica Biby Eddie (Sarikei) meraih satu emas dan satu gangsa juga memecah rekod baharu lari berpagar 70 meter (13.01s).

Bagi peserta terbaik lelaki 13 tahun ke bawah ialah Maxxius Philip (Limbang) yang mendapat dua emas serta memecah rekod baharu acara lari berpagar 200 meter dengan 26.55s dan Patricia Lenny Robert (Miri) pula meraih dua emas.

Hadiah kepada pemenang telah disampaikan oleh Pengarah Pendidikan Negeri Sarawak Rakayah Madon.

Turut hadir Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah Bintulu Fred Entau yang mewakili Pegawainya Abdul Mu’in Abdul Kassim, Pengetua Sekolah Sukan Tabuan Jaya merangkap Pengerusi Jawatankuasa Teknikal dan Pembangunan Sukan MSS Hassan wak Ghani, Pegawai Pendidikan Daerah (PPD) Sebauh Tero Bayel dan PPD Tatau Mohadi Mobin.

Rakayah berkata, Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak akan menubuhkan jawatankuasa khusus untuk memantau pembangunan sukan melibatkan murid dan guru di negeri ini.

“Selama 19 tahun Sarawak mempertahan kejuaran kejohanan tersebut di peringkat kebangsaan, namun menduduki tempat kedua di belakang Selangor yang muncul juara keseluruhan pada tahun lepas.

“Kedudukan itu masih di tahap terbaik asalkan tidak terus menurun namun kita akan mampu mengekalkan kejuaraan dengan memanfaatkan ruang yang ada, ilmu dan mengasah bakat para atlet pada masa akan datang,” ujarnya.

Beliau berharap Sarawak akan terus menjadi kontinjen yang digeruni sekali gus yakin usaha tanpa kenal penat lelah dan sokongan yang ada akan membawa kejayaan kepada Sarawak.

Dalam pada itu Fred berkata, kejohanan itu mendukung usaha penuh keperluan para pelajar untuk terlibat sekurang-kurang dalam satu acara sukan.

Katanya seramai 537 atlet sekolah rendah dan menengah dari 12 bahagian terlibat dalam 22 acara yang dipertandingkan dalam kejohanan itu sambil berharap Sarawak akan terus cemerlang dalam bidang sukan tersebut.