Tenis mampu dikembangkan peringkat lebih tinggi, tegas Antonio

0

MIRI: Sukan tenis mampu dikembangkan ke peringkat lebih tinggi melalui program pembangunan dianjurkan Miri Division Lawn Tennis Association (MDLTA) di sini.

Residen Bahagian Miri, Antonio Kahti Galis berkata program pembangunan yang melibatkan golongan muda khasnya pelajar-pelajar sekolah merupakan permulaan baik meningkatkan sukan tersebut.

“Ini adalah langkah awal dalam membantu dan mempromosikan sukan tenis kalangan belia khususnya pelajarpelajar sekolah.

“Selain sokongan MDLTA, pihak lain termasuk ibu bapa dan pihak sekolah juga memberi sumbangan penting menjayakan program ini,” katanya pada Program Mengenal Pasti Bakat Tenis Junior di Kompleks Tenis Miri di sini semalam.

Katanya, program julung kali itu diharap memberi manfaat kepada peserta dalam usaha mempromosi serta membangunkan sukan tenis di sini.

“Diharapkan usaha ini diteruskan sekali gus membantu usaha MDLTA menjadikan Miri sebagai hub sukan tenis termasuk di Sarawak,” ujarnya.

Sementara itu, seramai 74 peserta dari 10 buah sekolah rendah dan menengah sekitar Miri mengambil bahagian pada program tersebut.

Sekolah-sekolah terlibat ialah SK Jalan Bintang, SK St Joseph Miri, SJK (C) North, SJK (C) Chung Hua, SK Sayed Othman, SK Miri, SK Agama Miri, SMK St Columba, SMK St Joseph dan SMK Chung Hua Miri.

Bertemakan ‘An Exercise To Identify Talent’, program anjuran MDLTA dan Majlis Sukan Negeri Sarawak (MSNS) Miri dengan kerjasama Institut Sukan Sarawak mengenal pasti bakat-bakat boleh diketengahkan ke peringkat lebih tinggi.

Hadir sama Presiden MDLTA, Han Hipeni.