Bomba tangani tumpahan merkuri di makmal Klinik Kesihatan Song

0
KHIDMAT KHAS: Anggota bomba BBP Song melakukan pembersihan tumpahan merkuri di bilik makmal Klinik Kesihatan Song, pagi semalam.

KHIDMAT KHAS: Anggota bomba BBP Song melakukan pembersihan tumpahan merkuri di bilik makmal Klinik Kesihatan Song, pagi semalam.

SIBU: Insiden tumpahan merkuri di sebuah bilik makmal Klinik Kesihatan Song berjaya ditangani secara prosfesional oleh pasukan Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Song semalam.

Dalam insiden sekitar jam 10.40 itu, BBP Song yang dimaklumkan mengenai kejadian dipercayai berlaku secara tidak sengaja bergegas ke lokasi untuk melakukan khidmat khas operasi membersih tumpahan kimia berbahaya itu.

Setiba di lokasi, pasukan BBP Song terdiri lima anggota diketuai PNK II Alok Tagal menggunakan kelengkapan alat pernafasan sebagai prosedur keselamatan perlu diikuti dalam operasi tersebut.

Setelah pemeriksaan dilakukan, anggota bomba terlibat bertindak menabur serbuk belerang (sulfur) sebelum menampal pita pelekat pada lantai untuk mengutip saki-baki serbuk dan membersihkan lantai menggunakan cecair ‘clorox.’

Operasi tamat jam 11.20 pagi dan sebelum beredar pasukan nomba membuka tingkap dan pintu bagi tujuan pengudaraan di bilik itu.

Menurut sumber bomba, mereka mengarahkan pihak klinik kesihatan terbabit tidak membenarkan sesiapa masuk ke dalam bilik wad pesakit dalam tempoh dua jam bagi mengelak kejadian tidak diingini berlaku.

Untuk rekod, cecair merkuri (neurotoksin) bahan bertoksin yang boleh menyebabkan kerosakan kekal pada otak dan mudah diserap badan manusia.