Hanya selangkah lagi

0
BANGGA: Faiz Subri (tengah) bersama isteri Nur Zawanis Hashim, 29 dan dua anaknya, Akief Fayyadh, 4, dan Muhammad Aqil Zayyan, 7 bulan memasuki kawasan perlepasan Antarabangsa KLIA semalam. — Gambar Bernama

BANGGA: Faiz Subri (tengah) bersama isteri Nur Zawanis Hashim, 29 dan dua anaknya, Akief Fayyadh, 4, dan Muhammad Aqil Zayyan, 7 bulan memasuki kawasan perlepasan Antarabangsa KLIA semalam. — Gambar Bernama

Faiz Subri bakal meraih anugerah Puskas FIFA 2016 pada hari ini

KUALA LUMPUR: Sejak Anugerah Puskas FIFA diwujudkan pada 2009, hanya tiga pemain Asia tersenarai dalam kalangan 10 calon teratas sebagai penerimanya dan kini, pemain Malaysia, Mohd Faiz Subri, maju setapak lagi apabila tersenarai sebagai antara tiga pesaing teratas untuk memenangi anugerah itu.

Kumi Yokoyama dan Hisato Sato dari Jepun, masingmasing tidak termasuk dalam senarai tiga pesaing teratas untuk menerima anugerah itu pada 2010 dan 2014.

Kini, Mohd Faiz bersaing dengan pemain Brazil, Johnath Marlone Azevedo da Silva dan pemain wanita dari Venezuela, Daniuska Rodriguez, untuk menjadi pemenang anugerah itu, yang diberi kepada penjaring gol paling cantik sepanjang 2016.

Selama ini, anugerah itu hanya dibolot pemain Eropah dan Amerika Selatan seperti Cristiano Ronaldo dan Neymar.

Penyerang Pulau Pinang itu dipilih sebagai antara calon untuk menerima anugerah tersebut melalui satu perlawanan Liga Super menentang Pahang pada 16 Februari tahun lepas apabila bola tendangannya melengkung masuk daripada satu sudut sukar ke penjuru kanan gawang dan sekali gus menyebabkan penjaga gol Pahang serta peminat bola sepak terpukau melihatnya.

Klip video jaringan ajaib Mohd Faiz itu, yang pertama kali dimuat naik FIFATV pada 21 November melalui YouTube, setakat ini ditonton lebih 2.3 juta kali, manakala jaringan Marlone dan Rodriguez masing-masing ditonton hanya lebih sejuta kali.

Jaringan mereka mengetepikan gol yang dihasilkan bintang bola sepak seperti sepakan bebas jarak jauh oleh Lionel Messi ketika Argentina meraih kemenangan 4-0 pada perlawanan separuh akhir Copa America menentang Amerika Syarikat dan tendangan lambung Neymar ketika bermain untuk Barcelona menentang Villarreal.

Anugerah Puskas dijadual disampaikan di Zurich, Switzerland Isnin ini atau awal Selasa di Malaysia pada upacara penyampaian Anugerah Bola Sepak Terbaik FIFA 2016.

Anugerah itu mengambil sempena nama legenda bola sepak Hungary Ferenc Puskas, yang mencipta kejayaan besar bersama pasukan Real Madrid pada 1950-an dan kehebatan pasukan Hungary pada era itu.

Pemain Portugal, Ronaldo, adalah penerima pertama anugerah itu pada 2009 disusuli pemain Turki, Hamit Altintop (2010), Neymar dari Brazil (2011), pemain Slovakia, Miroslav Stoch (2012), pemain Sweden, Zlatan Ibrahimovic (2013) dan James Rodriguez dari Colombia (2014).

Pada 2015, pemain tidak terkenal dari Brazil, Wendell Lira, yang bermain untuk Club Goianesia, menjadi pemenang anugerah itu. — Bernama