Anugerah Puskas: Faiz raih insentif RM150,000

0

SEPANG: Mohd Faiz Subri menerima insentif keseluruhan berjumlah RM150,000 daripada Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) susulan kejayaan pemain Pulau Pinang itu memenangi Anugerah Puskas FIFA 2016 di Zurich, Switzerland.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata insentif sejumlah RM100,000 daripada KBS itu merupakan satu pembakar semangat kepada pemain kelahiran Ayer Hitam, Kedah itu untuk terus mengharumkan nama negara di peringkat antarabangsa pada masa akan datang.

“Bagi pihak kerajaan, saya mengucapkan ribuan tahniah kepada Mohd Faiz atas kemenangan yang luar biasa ini.

Ini adalah kemenangan pertama Malaysia di peringkat dunia,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapan penghargaan sebaik menyambut ketibaan Mohd Faiz di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bersama isterinya, Norzawanis Hashim, 29 dan dua orang anaknya Akif Fayyad, 4, dan Aqil Zayyan, 8 bulan, di sini, semalam.

Mohd Faiz memenangi Anugerah Puskas pada majlis Anugerah Bola Sepak FIFA 2016 di Zurich, awal pagi Selasa waktu Malaysia.

Dalam pada itu, Timbalan Presiden FAM, Datuk Seri Afandi Hamzah, yang turut mengiringi Mohd Faiz ke Zurich, memaklumkan insentif sebanyak RM50,000 yang diberikan FAM merupakan pengiktirafan badan induk itu terhadap Mohd Faiz yang membantu menaikkan nama Malaysia di persada antarabangsa.

Dalam perkembangan sama, Afandi tidak menolak kemungkinan untuk memperkenalkan kategori anugerah jaringan tercantik pada Anugerah Bola Sepak Kebangsaan (ABK) yang seterusnya sebagai dorongan kepada pemain tempatan untuk mengulangi pencapaian yang dilakar Mohd Faiz. — Bernama