296 perenang bakal berentap pada Kejohanan Kumpulan Umur Kuching

0

KUCHING: Seramai 296 perenang bakal berentap pada Kejohanan Renang Kumpulan Umur Kuching Ke-28 yang akan diadakan di Pusat Akuatik Sarawak, Petra Jaya dari 21 hingga 22 Januari ini.

Peserta yang terlibat mewakili 23 sekolah rendah, 19 menengah dan dua tadika dari Kuching dan Samarahan.

Penganjur menerima sejumlah 1,597 pendaftaran manakala 152 acara akan dipertandingkan sepanjang dua hari kejohanan.

Pengarah Kejohanan, Anthony Kong menjelaskan sambutan terhadap kejohanan kali ini amat menggalakkan dengan majoriti perenang datang dari kumpulan umur muda.

“Semakin ramai bakat baharu dan penyertaan juga semakin besar dalam kumpulan perenang muda.

“Semoga kita dapat mencungkil lebih ramai perenang baharu berpotensi dari kumpulan ini yang boleh dilatih untuk menyertai kejohanan di peringkat lebih tinggi,” katanya semalam.

Kong yang juga Setiausaha Persatuan Renang Amatur Sarawak (ASAS) melihat lebih banyak sekolah khususnya sekolah persendirian menjadikan renang sebagai subjek kokurikulum dan ini sangat baik untuk masa depan sukan tersebut di bahagian Kuching, Samarahan dan negeri ini amnya.

Beliau turut mendapati lebih banyak persatuan, kelab, akademi dan individu menganjurkan latihan renang di pusatpusat seperti Pusat Akuatik Sarawak, Kelab Golf Sarawak, Kelab Sarawak, Kolam Renang Stampark, Kolam Renang MBKS, dan Pusat Akuatik Kecemerlangan, Kompleks Belia dan Sukan.

“Saya amat menggalakkan semua sekolah menjadikan renang sebagai subjek kokurikulum supaya kita mempunyai lebih ramai perenang pelapis.

“Ini turut menjadi platform kepada perenang memperbaiki pencapaian peribadi dan melayakkan diri ke Kejohanan Renang Kumpulan Umur Sarawak yang akan dianjurkan oleh Sibu atau Samarahan pada pertengahan Februari depan,” ujar Kong lagi.

“Sudah tentu rekod baharu akan dicipta dan perenang begitu bersemangat untuk memberikan yang terbaik kepada sekolah dan mencatat masa yang lebih baik.

“Ini bakal menjadi kejohanan terbaik berdasarkan prestasi perenang pada Kejohanan Renang Sekolah Menengah dan Rendah Kota Samarahan dan Cabaran Renang Antara Kelab Datuk Patinggi Tan Sri Wong Soon Kai yang diadakan tahun lepas.”

Sementara itu, Sekolah Menengah Lodge mempertaruhkan seramai 27 perenang termasuk 11 perempuan dalam misi merangkul gelaran juara keseluruhan manakala kontinjen kedua terbesar Sekolah Swasta St Joseph yang menampilkan 23 perenang disusuli SMK Kuching dengan 17 perenang.

Sekolah Tunku Putra pula menurunkan penyertaan terbesar seramai 36 perenang bersaing dalam kategori sekolah rendah, diikuti SJK Chung No.4 dengan 26 perenang dan SJK Chung Hua No. 2 dengan 19 peserta.

Kumpulan umur terdiri daripada Kumpulan 1 (15-17 tahun), Kumpulan 2 (13-14 tahun), Kumpulan 3 (11-12 tahun), Kumpulan 4 (9-10 tahun) dan Kumpulan 5 (8 tahun ke bawah).

Antara acara lelaki dan perempuan dipertandingkan adalah gaya bebas (50m, 100m, 200m, 400m, 800m, 1,500m), kuak lentang (50m, 100m, 200m), kuak dada (50m, 100, 200m), kuak kupu-kupu (50m, 100, 200m), 200m rampaian individu, 400m rampaian individu, 4x50m gaya bebas bergantiganti dan 4×50 rampaian berganti- ganti.