Sri Lanka bebas 850 tahanan sempena Wesak

0

COLOMBO: Sri Lanka telah membebaskan seramai 858 orang pesalah semalam bagi menandakan hari paling penting dalam kalendar penganut Buddha, kata seorang pegawai penjara.

Presiden Mahinda Rajapakse telah memberikan kebebasan kepada 13 orang wanita dan 845 orang lelaki ditahan di 29 buah penjara di seluruh negara sempena Wesak, yang menandakan ulang tahun kelahiran Buddha, penjelasan tentang kehidupan dan kematian, kata pesuruhjaya Asoka Hapuarachchi.

“Kami telah membebaskan mereka yang disabitkan bagi kesalahan ringan dan beberapa orang yang telah menjalani sebahagian daripada tempoh hukuman panjang mereka,” Hapuarachchi memberitahu.

Banduan paling berprofil tinggi di Sri Lanka, bekas ketua tentera dan calon presiden yang kalah Sarath Fonseka, bagaimanapun bukan di antara mereka yang telah dibebaskan.

Fonseka telah ditahan dua minggu selepas kalah dalam pilihan raya presiden kepada Rajapakse pada Januari tahun lepas dan baru-baru ini sedang menjalani hukuman penjara selama 30 tahun selepas sebuah mahkamah tentera mendapati beliau bersalah bagi tuduhan penyelewengan ketika menjadi ketua tentera.

Fonseka telah mengetuai pasukan tentera dalam satu kempen ketenteraan terhadap pemberontak Tamil Tiger yang berakhir dengan perang pemisah selama 37 tahun di pulau tersebut pada Mei, 2009. — AFP