PKR kenal pasti calon bertanding di DUN Ngemah

0

KUCHING: Ketua Perhubungan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Negeri Baru Bian berkata parti itu telah mengenal pasti calon untuk kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Ngemah untuk menentang calon Barisan Nasional (BN) dan Parti Cinta Malaysia (PCM).

Apabila diminta mende-dahkan identiti dan calon berpotensi baru-baru ini, Baru hanya menjawab: “Beliau adalah pesara kerajaan.”

Beliau juga tidak memberitahu sama ada Pakatan Rakyat (PR) telah memberi lampu hijau kepada PKR untuk meletakkan orangnya menentang BN dan PCM di Ngemah dalam pilihan raya negeri akan datang.

Pengerusi Parti Tindakan Demokratik (DAP) Negeri Wong Ho Leng pula menyatakan parti itu tidak berminat terhadap kerusi Ngemah sambil menambah biar Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) menyuarakan hasrat mereka bertanding di situ.

Bagaimanapun perbualan ringkas dengan pengerusi Parti Rakyat Sarawak (PRS) Ngemah, Alexander Vincent mengatakan SNAP tidak menyatakan minatnya terhadap kerusi itu.

Beliau berkata demikian berdasarkan pemerhatiannya terhadap kempen  PKR kawasan Tada dan percaya pesara kerajaan yang dimaksudkan Baru ialah bekas pendidik.

Beliau bagaimanapun berkata perkara itu belum dapat disahkan dan oleh itu nama sebenar pesara yang dimaksudkan tidak boleh didedahkan sekarang.

Lain pula ceritanya bagi pengerusi PCM Negeri Gabriel Adit Demong, yang juga ADUN Ngemah berkata beliau belum pasti sama ada akan bertanding semula mempertahankan kerusi itu.

“Jika diizinkan Tuhan, saya akan bertanding, tetapi parti akan membuat keputusan,” tegasnya.