Sukan Air bakal jadi acara tahunan Regata Sarawak

0

KUCHING: Sukan Air anjuran Jabatan Belia dan Sukan Negeri Sarawak dengan kerjasama Pejabat Residen Bahagian Kuching, Kelab Renang Skipper, Matang dan Persatuan Kenu Sarawak telah berjaya memeriahkan acara Regata Sarawak 2012, di sini baru-baru ini.

Acara sampingan utama iaitu Berenang Merentasi Sungai Sarawak bermula dari Pangkalan Sapi hingga ke Grandstand Sarawak Regata di Tebingan Kuching dikenali sebagai ‘Brooke’s swim’ telah mencatatkan sejarah tersendiri apabila dimenangi oleh seorang peserta kelainan upaya yang kudung kaki kirinya.

Dato Lakok, berasal dari Limbang yang muncul sebagai Juara Sungai telah membawa pulang hadiah utama wang tunai sejumlah RM2,000.

kehebatan Dato terbukti apabila beliau berjaya menewaskan para peserta lain yang mengambil bahagian. Seramai 10 orang peserta lain yang menyusul selepas beliau turut menerima sagu hati RM100 setiap seorang.

Bagi pertandingan menangkap itik pula, peserta yang berjaya menangkap itik yang dilepaskan ke sungai membawa balik itik yang ditangkap berserta Kupon RM50 yang diikat pada kaki itik tersebut.

Manakala pemenang tempat pertama, kedua dan ketiga pertandingan kayak kategori solo lelaki dan wanita menerima hadiah berupa wang tunai dan trofi.

Majlis penyampaian hadiah kepada para pemenang telah disempurnakan oleh Timbalan Menteri Pelancongan, Datuk Dr. James Dawos Mamit.

Pemangku Pengarah Jabatan Belia dan Sukan Negeri Sarawak, Razali Mohamad, berkata acara tersebut telah mendapat sambutan yang sangat menggalakkan dan dicadang untuk dijadikan acara tahunan pada Regata Sarawak akan datang.

“Kita akan menawarkan hadiah wang tunai yang lebih tinggi kepada pemenang, khususnya kepada juara atau ‘Raja Sungai’ pada masa akan datang,” katanya.