Perketat pengawasan untuk kurangkan jenayah

0

MATANG: Pihak berkuasa harus memperketatkan lagi pengawasan di sekitar Batu 11 Jalan Matang dalam usaha mengurangkan kadar jenayah di kawasan tersebut.

Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Fadilah Yusof berkata pihak berkuasa seperti polis, Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) dan penduduk setempat harus menggiatkan lagi pengawasan memandangkan kes-kes jenayah semakin berleluasa di kawasan tersebut.

“Pihak polis, RELA dan masyarakat setempat di sekitar kawasan ini harus mempertingkatkan kerjasama dalam menjaga keselamatan agar masalah jenayah dapat dikurangkan.

“Selain itu pihak berkuasa juga harus menggiatkan lagi operasi atau pemantauan di kawasan ini demi  keselamatan masyarakat,” katanya.

“Jika masyarakat dan pihak berkuasa tidak memandang serius perkara ini kegiatan jenayah di kawasan tersebut mungkin akan lebih teruk lagi,” katanya.

Fadillah yang juga Ahli Parlimen Petra Jaya berkata penyelesaian masalah  tersebut harus bermula dari peringkat akar umbi dan beliau menyifatkan semua kes jenayah tersebut adalah berpunca daripada kegiatan penyalahgunaan dadah dan menghidu gam.

“Kebanyakan kes jenayah yang berlaku di kawasan tersebut dilakukan oleh golongan penagih dadah dan penghidu gam.

“Sehubungan itu kita harus memandang serius gejala menghidu gam dan menagih dadah di sini”.

Fadillah juga berkata keadaan kawasan rumah di kawasan tersebut yang agak jauh dari jalan utama dan keadaan lampu jalan yang agak kurang baik juga adalah foktor yang mendorong kepada kegiatan jenayah di kawasan tersebut.

Terdahulu dalam lawatan kerjanya, beliau memberi sumbangan kepada pemilik salah sebuah rumah yang menjadi mangsa kegiatan jenayah di Batu 11 Matang dan sebuah lagi rumah di Kampung Sejijak semalam.