Cuaca kering mungkin berlarutan minggu depan: Meteorologi

0

KUCHING: Keadaan paras air Sungai Rajang boleh menjadi bertambah buruk jika keadaan kering yang dialami ketika ini berlanjutan sehingga minggu depan.

LUAS: Sebahagian daripada empangan Bakun yang sudah ditakungi air.

Laporan daripada Jabatan Meteorologi mendedahkan untuk sepanjang minggu depan, lembangan Sungai Rajang mungkin mengalami cuaca kering.

Bagaimanapun laporan itu turut mengatakan hujan akan berlaku di satu dua tempat pada minggu depan terutamanya pada sebelah tengah hari.

“Situasi akan bertambah baik pada November ini apabila taburan hujan kembali normal antara 300 milimeter (mm) hingga 500mm dijangka berlaku, ketika itu kita  sudah pun mengalami musim landas,” beritahu jurucakap jabatan itu semalam.

Beliau menambah, punca lain menyebabkan keadaan kering ketika ini terutamanya di lembangan Rajang ialah kesan El Nino, yang diramal berterusan hingga Mac tahun depan.

Pada masa sama, penaku-ngan air di Empangan Hidroelektrik Bakun turut me-nyumbang kepada berlaku-nya paras air cetek di lemba-ngan Rajang.

Sementara itu, Menteri Pe-rancangan dan Pengurusan Sumber II, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan dalam laporan berita semalam berkata kerja-kerja penaku-ngan air di empangan itu ti-dak akan dihentikan walaupun paras air Sungai Rajang, kini semakin cetek.

Beliau menambah kerajaan mengambil keputusan untuk tidak menghentikan kerja-kerja penakungan air walaupun paras air sungai ketika ini semakin cetek terutamanya di bahagian hulu.

Awang Tengah menjelaskan kerajaan mengambil masa lama sebelum membuat keputusan memulakan kerja-kerja penakungan air di Empangan Hidroelektrik Bakum yang bermula pada 13 Oktober lalu.

“Kita berharap agar hujan turun untuk mengelak ke-adaan bertambah buruk,” tambah beliau lagi.