Ba’ Kelalan masih jadi ‘teka-teki’

0

KUCHING: Siapa calon di Ba’ Kelalan kekal misteri apabila pucuk pimpinan Barisan Nasional (BN) enggan mengumumkannya bersama 70 calon yang lain, semalam.

Setiausaha Penerangan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Tan Sri Datuk Amar Adenan Satem berkata, calon tersebut hanya akan diumumkan pada saat-saat akhir menjelang hari penamaan calon pada 6 April ini.

“Kami biarkan anda (wartawan) bermain dengan teka-teki (mengenai siapa calon BN di Ba’ Kelalan),” katanya pada sidang media bagi mengumumkan senarai calon BN di Ibu Pejabat PBB, semalam.

Dalam nada yang lebih serius, Adenan yang juga Penasihat Khas di Pejabat Ketua Menteri berkata: “Kami masih mencari calon yang lebih sesuai.”

Kerusi DUN Ba’ Kelalan dahulunya dimenangi Nelson Balang Rining dari Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP).

Ditanya mengenai peluang Nelson untuk bertanding semula di kerusi tersebut, beliau berkata: “Anda akan tahu kemudian.”

Adenan bagaimanapun berkata, kerusi tersebut tetap diperuntukkan kepada SPDP.

Mengenai kemungkinan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala, seorang anak jati dari kawasan tersebut, beliau berkata, itu hanya spekulasi.

Presiden SPDP Dato Sri William Mawan Ikom bagaimanapun sebelum ini memberitahu semua penyandang SPDP dikekalkan, tetapi tertakluk dengan persetujuan pucuk pimpinan BN.