Kajian laluan trafik Sibu di peringkat akhir: MPS

0

Beberapa laluan akan diubah untuk kurangkan kesesakan

ROBERT LAU

SIBU: Kajian menyeluruh terhadap laluan trafik yang dilaksanakan Majlis Perbandaran Sibu (MPS) sejak tahun lepas kini dalam peringkat akhir.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya dan Lalu Lintas, Kaunselor Robert Lau Hoi Yew berkata, MPS kini sedang memulakan langkah seterusnya dengan melaksanakan sistem seperti yang dinasihatkan oleh jururun-ding kajian.

“Kajian telah kita mulakan sejak tahun lepas dan pada ketika ini kita sedang melaksanakan beberapa implementasi untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas terutama pada waktu kemuncak,” ujar beliau ketika ditemui kelmarin.

Ini termasuklah meng-ubah laluan di sekitar Jalan Ling Kai Cheng yang mana bulatannya ditukar kepada penggunaan lampu isyarat.

Jelas beliau ia bertujuan untuk memudahkan lagi laluan kenderaan di kawasan berkenaan memandangkan populasi penempatan di situ semakin bertambah.

Menurut Lau, pihaknya juga bercadang untuk menukarkan bulatan Jalan Salim dengan memasang lampu isyarat. Namun pihaknya masih mendapatkan sejumlah peruntukkan untuk melaksanakannya.

Menyentuh mengenai pengubahsuaian Taman Embun kepada tempat letak kereta, Lau menjelaskan ia cukup berjaya.

Katanya, kesesakan lalu lintas di kawasan berkenaan telah berjaya di kurangkan selain dalam pada masa yang sama mengurangkan jumlah burung layang-layang bertenggek di kawasan ber-kenaan terutamanya pada waktu malam.

Akibatanya, ramai orang awam mengadu kawasan berkenaan berbau busuk ke-rana najis burung berselerak selain turut membahayakan kesihatan.

Lau menjelaskan beberapa jalan raya di sini juga akan dinaik taraf untuk menambah keselesaan orang ramai.