Asia bakal terajui pertumbuhan global 20 tahun akan datang

0

KUALA LUMPUR: Asia dijangka menerajui pertumbuhan global bagi tempoh 20 tahun akan datang disokong oleh revolusi perindustrian, perdagangan sesama serantau dan pertambahan jumlah penduduk, kata Ketua Penyelidikan Standard Chartered, West, Marios Maratheftis.

“Kami rasa Asia menerajui pertumbuhan sekarang, tetapi ini bukan fenomena sementara, pertumbuhan Asia akan berterusan untuk tempoh yang lama, untuk sekurang-kurangnya bagi dua dekad akan datang,” katanya kepada pemberita di luar Persidangan “First Asian Central Bank’s Watchers”, di sini, baru-baru ini.

Beliau berkata, walaupun China merupakan peneraju global, negara-negara Asia yang lain boleh memainkan peranan penting, dengan India kemungkinan mengatasi China dalam tempoh 20 tahun akan datang.

“Kami telahpun menyaksikan Indonesia mencatatkan prestasi yang sangat baik, Singapura dan Malaysia adalah ekonomi terbuka dan akan mendapat manfaat daripada sebarang peningkatan dalam perdagangan global dan pertumbuhan ekonomi global,” katanya Maratheftis yang juga seorang daripada penceramah persidangan itu.

Ditanya mengenai kedudukan Malaysia dalam tempoh 20 tahun akan datang antara China dan India, beliau berkata: “Malaysia sudahpun menjadi pusat kewangan global yang sangat dihormati dan ia telah pun menjadi satu daripada ekonomi pengeksport dunia.

“Oleh itu, Malaysia berada di kedudukan baik dari segi prasarana, untuk mengambil kesempatan daripada kitaran ekonomi global ini,” katanya. — Bernama