Pengadil ‘orang penting’ dalam bola sepak

0

KUCHING: Pengadil mema-inkan peranan penting dan menjadi orang bertanggungjawab dalam membuat keputusan dan penguatkuasaan peraturan sukan bola sepak.

Menteri Muda Pembangunan Belia, Abdul Karim Rahman Hamzah berkata, pengadil merupakan ‘orang penting’ dan masih relevan untuk sukan bola sepak meskipun kini terdapat sistem teknologi dalam pengadilan.

Beliau berkata, penggunaan teknologi dalam penghakiman terutamanya sukan bola sepak hanya akan merosakkan mutu permainan terbabit.

“Justeru, kita masih menganggap pengadil perlawanan bola sepak adalah ‘orang penting’ dan bertanggungjawab membuat keputusan,” katanya pada majlis jamuan malam Persatuan Pengadil Bola Sepak Sarawak (SAFRA) di sini malam kelmarin.

Hadir sama Presiden SAFRA, Awang Mahyan Awang Mohamad.

Abdul Karim berkata, kita tidak yakin bola sepak boleh menjadi menarik jika menggunakan teknologi seperti pengesanan ‘talian matlamat’ dan ulang tayang video seperti yang dicadangkan Persekutuan Persatuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA).

Katanya, pengadil masih diperlukan dalam sukan bola sepak dan kita melihat bahawa tidak ada cara teknologi yang boleh mengarahkan pemain-pemain ‘keluar padang.’

“Bola sepak mestilah mengekalkan aspek ‘manusia’ dalam mengawal perlawanan bagi mengekalkan dasarnya.

“Saya masih ingat ketika Diego Maradona menjaringkan gol dengan menggunakan ‘tangan Tuhan’ menentang England semasa Piala Dunia 1986 di mana pengadil pada masa itu seolah-olah telah membuat keputusan yang salah.

“Walau bagaimanapun, ia adalah perlawanan yang sudah kita lupakan namun masih kekal sebagai perbualan sehingga hari ini,” kata Abdul Karim bersemangat.

Beliau menambah sukan bola sepak boleh menjadi amat membosankan jika tidak ada ‘manusia’ (pengadil) dalam membuat keputusan setiap perlawanan.

“Jika kita mahu menggunakan teknologi dalam sukan bola sepak mungkin permainan akan berbeza. Pemain mungkin tidak berasa bebas untuk meluahkan diri mereka di padang kerana tiada pengadilan yang ketat,” katanya.

Pada majlis itu, Abdul Karim menyampaikan sumbangan berjumlah RM5,000 kepada persatuan itu.