Lapangan terbang baharu Lawas mungkin dilaksana dalam RMK-10

0

KUCHING: Pembinaan la­pangan terbang baharu La­was sedang dipertimbangkan untuk dilaksanakan dalam tempoh Rancangan Malay­sia Ke-10 (RMK-10), kata Menteri Perancangan Sum­ber dan Alam Sekitar Kedua Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan.Beliau berkata, lapangan terbang sedia ada hanya mampu menampung pen­daratan pesawat kecil seperti Twin-Otter menyebabkan perhubungan udara yang terhad.

Justeru menurutnya, cadan­gan untuk membina lapangan terbang lebih besar sudah dikemukakan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Kita telah kemuka cadan­gan kepada PM untuk mem­bina lapangan terbang yang mampu mendaratkan pesawat lebih besar seperti ATR.

“Saya sudah mendapat bay­angan dan berkemungkinan ia (lapangan terbang) diberi keutamaan dalam RMK-10,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Awang Tengah yang juga Menteri kemudahan Awam berkata, kawasan untuk mem­bina lapangan terbang baharu sudah dikenal pasti.

“Lapangan terbang ini bukan hanya penting untuk penduduk Lawas tetapi seba­hagian penduduk Sabah akan mendapat manfaat daripada kewujudannya,” ujarnya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Sari menjelaskan, dae­rah Lawas mempunyai kawas­an tadahan yang besar, justeru ia perlu diberi perhatian.

Mengulas mengenai kekurangan pusat pengina­pan di Lawas, Awang Ten­gah menjelaskan, beberapa cadangan untuk membina hotel di daerah terbabit sudah diterima.

“Pada masa sekarang, kita mempunyai Hotel Seri Ma­laysia dan lebih banyak hotel akan wujud nanti.

“Kita memang ada meneri­ma cadangan untuk membina hotel secara kecil-kecilan di kawasan ini (Lawas),” jelas­nya.