Bryan fokus buru emas Sukan Asia dan Komanwel tebus kekecewaan Olimpik

0

TETAP DIHARGAI: Bryan diberikan sambutan hangat setibanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) semalam.

KUCHING: Penerjun negara kelahiran Sarawak, Bryan Nickson Lomas berkata beliau akan memberikan tumpuan kepada usaha memburu pingat emas pada Sukan Asia dan Sukan Komanwel bagi tempoh dua tahun akan datang.

Menurutnya tempoh empat tahun untuk beliau kembali beraksi di pentas Olimpik (Rio de Janeiro, Brazil pada 2016) adalah masa yang lama, justeru beliau lebih fokus kepada persiapan untuk kedua-dua sukan berkenaan yang akan berlangsung pada 2014.

“Empat tahun adalah tempoh yang lama. Jadi saya fi kir adalah lebih baik untuk tempoh dua tahun akan datang, saya memfokus kepada Sukan Asia dan Sukan Komanwel. Ia adalah antara persiapan saya jika masih diberi peluang beraksi di Sukan Olimpik akan datang,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media bersama ratu terjun negara, Pandelela Rinong Pamg dan pasangannya Tracy Vivien di VIP Lounge, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) di sini, semalam.

Ketibaan ketiga-tiga mereka di LTAK disambut penuh meriah dengan paluan gendang Melayu, Bidayuh dan Iban dimainkan serentak dengan tarian singa menyusul menggamatkan lagi suasana yang dihadiri lebih 1,000 penyokong mereka.

Barisan menteri kabinet negeri yang diketuai Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang, Menteri Pembangunan Sosial, Tan Sri William Mawan Ikom, Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Perhubungan, Dato Sri Micheal Manyin serta beberapa menteri kabinet negeri yang lain dan ketua-ketua masyarakat turut menyambut ketibaan mereka.

Bryan dalam penampilannya ketiganya dalam Sukan Olimpik di London baru-baru ini kurang menyerlah apabila gagal mara ke peringkat separuh akhir.

Meskipun begitu, beliau turut berbangga dengan pencapaian rakan seperjuangannya, Pandelela yang berjaya meraih pingat gangsa dalam acara sama dan kini menganggap ratu terjun negara itu sebagai idolanya.

“Beliau (Pandelela) telah melakukan yang terbaik di Sukan Olimpik dan telah memenangi pingat yang pertama untuk acara terjun. Ia permulaan dan pencapaian yang baik untuk sukan ini,” ujarnya.

Bryan, 22 pernah memenangi pingat gangsa dalam acara terjun 10 meter platform dan satu pingat gangsa untuk acara 3 meter papan anjal seirama berpasangan pada Sukan Komanwel 2010 di New Delhi, India selain dua pingat perak (10 meter dan 3 meter platform seirama berpasangan) dan satu pingat gangsa (10 meter platform) pada Sukan Asia di Guangzhou, China pada tahun yang sama.