Transformasi SMVM mampu tingkat tenaga kerja mahir

0

MIRI: Transformasi Sekolah Menengah Vokasional Miri (SMVM) kepada Kolej Vokasional bermula tahun depan akan meningkatkan pengeluaran pelajar berkemahiran tinggi dari Miri untuk menampung keperluan tenaga kerja mahir di Sarawak.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berharap Kolej Vokasional itu kelak menjadi pusat kecemerlangan pendidikan vokasional dan kemahiran yang menjadi tumpuan kepada ibu bapa untuk melanjutkan pengajian anak-anak mereka.

“Cabaran yang perlu diatasi dan dicapai bukan sahaja melibatkan warga sekolah, malahan melibatkan hubungan luar sekolah dengan industri dan agensi-agensi luar,” jelasnya.

Teks ucapan Chin dibacakan oleh Setiausaha Politik beliau, Datuk Sebastian Ting semasa merasmikan Merdekaton dan Merentas Desa anjuran Sekolah Menengah Vokasional Miri (SMVM) di Bukit Kanada di sini, semalam.

Mengulas tentang kepentingan pendidikan, Chin berkata, ibu bapa mempunyai harapan tinggi terhadap pencapaian akademik anak-anak mereka.

Menurutnya, amalan gaya hidup sihat antara perkara penting yang harus dititikberatkan oleh pelajar agar mereka mampu belajar dengan sihat dan tekun.

Konsep 1Murid 1Sukan melatih pelajar menghargai masa yang terluang dengan mengaktifkan diri dengan aktiviti kokurikulum.

“Penglibatan mereka dengan aktiviti kokurikulum mampu menghalang mereka daripada terjebak dengan perkara-perkara yang tidak sihat dan tidak berfaedah.

“Sebagai ibu bapa, kita sepatutnya mampu dijadikan teladan oleh anak-anak ke arah pembentukan modal insan yang mulia dan cemerlang dalam hidup,” jelas Chin.

Hubungan baik antara ibu bapa dan guru juga penting untuk menangani masalah dan disiplin pelajar yang mudah terpengaruh dengan anasir-anasir sosial kesan cara hidup moden sekarang, katanya.

Beliau menambah, negara mengharapkan agar generasi baharu memiliki minda kelas pertama dalam usaha merealisasikan hasrat negara melahirkan modal insan yang berwibawa.

Malahan, katanya, impian ibu bapa supaya anak mereka hidup senang akan tercapai dan mampu menyahut cabaran Wawasan 2020 yang diilhamkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Mengulas tentang aktiviti itu, Chin berharap ia akan memupuk semangat cintakan negara dalam kalangan warga sekolah SMVM.

“Diharapkan dengan adanya kutipan dana sebegini akan membantu sekolah mengadakan aktiviti yang memberi manfaat kepada pelajar khususnya ke arah kecemerlangan akademik dan kebajikan pelajar,” ujarnya lanjut.

Dalam pada itu, Ting turut mengumumkan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) daripada Chin yang juga merupakan Ahli Parlimen Miri sebanyak RM5,000 untuk sekolah berkenaan.MIRI: Transformasi Sekolah Menengah Vokasional Miri (SMVM) kepada Kolej Vokasional bermula tahun depan akan meningkatkan pengeluaran pelajar berkemahiran tinggi dari Miri untuk menampung keperluan tenaga kerja mahir di Sarawak.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berharap Kolej Vokasional itu kelak menjadi pusat kecemerlangan pendidikan vokasional dan kemahiran yang menjadi tumpuan kepada ibu bapa untuk melanjutkan pengajian anak-anak mereka.