Kejohanan tenis medan asah pemain remaja

0

KUCHING: Pemain-pemain tenis remaja Bumiputera digesa agar memanfaatkan kejohanan-kejohanan tenis anjuran Persatuan Tenis Bumiputera Sarawak (PTBS).

 

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Samariang, Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali berkata kejohanan anjuran persatuan itu harus dijadikan batu loncatan oleh pemain-pemain remaja bagi meningkatkan mutu permainan selain mendapatkan pendedahan yang berguna.

“Saya melihat kurang pendedahan menjadi faktor utama atlet (pemain) remaja Bumiputera khususnya golongan wanita jarang tampil di peringkat yang lebih tinggi dalam sukan tenis.

“Justeru, saya menggesa agar mereka melibatkan diri dalam kejohanan yang dianjurkan oleh PTBS dapat memberi banyak pendedahan selain peluang untuk mengorak langkah lebih jauh,” katanya ketika merasmikan Kejohanan Tenis Perpaduan PBB P194 bagi merebut Piala Pusingan Datuk Fadillah Yusof.

Sharifah Hasidah turut memuji inisiatif PTBS yang sentiasa tampil dengan kejohanan- kejohanan untuk membantu meningkatkan mutu permainan tenis di kalangan Bumiputera.

“Kejohanan seumpama ini boleh dijadikan landasan untuk mencari bakat-bakat muda sukan tenis sekali gus dapat diketengahkan di peringkat yang lebih tinggi,” katanya.

Hadir sama Presiden PTBS Tan Sri Datuk Amar Bujang Nor dan koordinator kejohanan, Ismail Abdullah.

Pada majlis itu, Sharifah Hasidah turut mengumumkan peruntukan geran sejumlah RM5,000 kepada PTBS.

Dalam pada itu, seramai 84 orang peserta mewakili tujuh pasukan termasuk remaja berentap pada kejohanan yang membuka tirainya semalam dan berakhir hari ini.

Pasukan-pasukan yang terlibat terdiri daripada wakil kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Tupong, Samariang, Satok, Parlimen Petra Jaya, Digi dan PTBS.

Selain itu, kejohanan edisi kedua itu turut menampilkan kelainan dengan mempertanding kategori remaja lelaki dan wanita.

Antara yang bakal mencuri tumpuan ialah Muhammad Aiman Hamdan dan Alia Azman yang pernah bertanding pada Kejohanan Tenis Siri Bawah 14 Tahun Asia 2012 di Gelanggang Persatuan Lawn Tenis Sarawak (SLTA) baru-baru ini.

Juara kejohanan itu bakal menerima habuan wang tunai berjumlah RM2,500, piala pusingan dan pingat manakala naib juara meraih RM1,800 beserta pingat.

Bagi kategori remaja, juara akan menerima baucer bernilai RM120, pingat serta sijil manakala naib juara menerima RM80, pingat dan sijil.

Majlis penyampaian hadiah dijangka bakal disempurnakan oleh Menteri Perumahan, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg di Hotel Grand Margherita pada malam ini.