Dua stor simpanan musnah terbakar di Towering

0

ANGGOTA bomba sedang memadamkan api dalam insiden petang kelmarin di Towering, Penampang.

PENAMPANG: Dua stor penyimpanan barang yang terletak di tingkat atas premis menjual peralatan binaan di Towering, di sini, musnah sama sekali dalam satu kebakaran petang kelmarin.

Insiden berlaku sekitar jam 2 petang itu difahamkan bermula daripada kebakaran kecil di salah satu tingkat atas milik premis terbabit sebelum merebak ke stor penyimpanan yang terletak bersebelahan.

Lima jentera Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) dengan kekuatan 40 anggota telah dikerahkan ke lokasi kejadian yang merupakan bangunan dua tingkat premis Kedai Borneo Central Agency itu.

Komander Operasi, Penguasa Zon Kota Kinabalu JBPM, Hamsa Isnurdini ketika ditemui di tempat kejadian berkata pihaknya berjaya mengawal sepenuhnya kebakaran itu pada jam 4.01 petang.

“Kita menerima panggilan pada jam 2.35 petang mengenai kejadian kebakaran ini dan seramai 40 anggota dari bomba Lintas, Sembulan dan Penampang digegaskan untuk operasi memadam.

“Api berjaya dikawal sepenuhnya pada jam 4.01 petang dan kebakaran ini melibatkan dua unit tingkat atas yang merupakan stor penyimpanan barang seperti cat,” katanya.

Hamsa menambah, berlaku beberapa letupan yang difahamkan berpunca daripada tin cat namun dengan ketangkasan pihak bomba akhirnya berjaya mengawal keadaan serta menghalang kebakaran daripada terus merebak ke blok bangunan lain.

“Tiada kemalangan jiwa berlaku di dalam kejadian ini dan punca serta jumlah kerugian masih dalam siasatan,” katanya.