Makanan tradisi gamit perhatian

0

KUCHING: Ketelitian memasak ayam pansuh dan kuih jala semasa demonstrasi makanan tradisional ternyata menarik perhatian Gina Lyn Laurenciano, salah seorang peserta Persidangan Kebudayaan dan Belia Antarabangsa (IYCC).

Gina dari Filipina menjelaskan, antara demonstrasi yang menarik adalah membuat kuih jala yang diadakan di Kampung Budaya Sarawak (SCV).

“Saya mendapati bahawa rakyat Malaysia suka menambah rempah dan perisa dalam makanan mereka, namun yang paling baiknya adalah mereka kurang menggunakan bahan pengawet bagi makanan tradisional,” katanya yang pertama kali datang ke Malaysia.

Berhubung persidangan, Gina menjelaskan beliau teruja dengan acara yang diadakan terutamanya bengkel muzik tradisional dan lawatan tempat menarik di sekitar Kuching.

Sementara itu, Semih Dikdur dari Turki, yang turut merasa beberapa jenis makanan tempatan berkata, meskipun kebanyakan makanan yang dicuba semuanya lazat tetapi durian antara yang paling menarik perhatiannya.

“Saya berpeluang mencuba durian dan saya menyukainya begitu juga dengan makanan tempatan, mi goreng,” jelasnya.

Sementara itu, mengulas mengenai IYCC, katanya ia platform terbaik bagi mempamerkan budaya dan tradisi rakyat Sarawak.

Selain demonstrasi makanan tradisional dan bengkel muzik, peserta IYCC turut menyertai beberapa bengkel idea lain.

Antara fasilitator bengkel adalah penyanyi dan penulis lagu anak kelahiran Sarawak Zee Avi, yang kini artis rakaman di Amerika Syarikat dan penerima Anugerah Ikon Belia Antarabangsa daripada kerajaan negeri.

Peserta didedahkan dengan topik-topik menarik yang dibincangkan termasuk berkaitan dengan adaptasi budaya dalam perubahan dunia, belia dan media sosial, menjadi pendengar, perniagaan kecil, menjadi berani serta menggunakan muzik untuk mempengaruhi perubahan budaya dan sosial.