Pemasangan kamera AES di Sabah, Labuan ditangguh

0

TAWAU: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Sabah mengesahkan pemasangan kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di negeri ini dan Labuan yang dijadual dilaksanakan penghujung tahun ini ditangguhkan sehingga dimaklumkan kelak atas faktor kekangan yang timbul.

Berdasarkan rekod daripada pihak JPJ, difahamkan kawasan-kawasan yang telah dikenalpasti untuk pemasangan kamera AES (had laju) di Kota Kinabalu ialah Bulatan Yue Min Penampang, Kilometer 8 Jalan Kota Belud-Kudat dan Kilometer 25 Jalan Kota Belud-Kudat.

Selain itu, kawasan lain di ibu negeri yang dicadangkan untuk pemasangan kamera serupa ialah di Kilometer 22 Jalan Kota Kinabalu-Tuaran, Kg Birahan, Kg Tanah Merah, Kilometer 7.5 Jalan Tuaran, Jalan Kota Kinabalu-Tuaran (KM14-KM22) dan Jalan Tuaran, Batu 2.

Baki kamera AES (had laju) akan dipasang di Kilometer 103 Jalan Sandakan – Lahad Datu dan Kilometer 74 Jalan Sandakan-Lahad Datu (Kinabatangan), Kilometer 31 Jalan Kunak-Lahad Datu (Kunak) dan Nabutan Jalan Ranau-Telupid (Ranau).

Kamera AES (had laju) lain bakal dipasang di Kilometer 38 Jalan Tawau–Lahad Datu, Kilometer 31 Jalan Tungku-Felda Sahabat (Lahad Datu) dan Kilometer 49 Lahad Datu-Tungku (Lahad Datu) serta Kilometer 16 Batu 11 Jalan Apas (Tawau).

Kawasan lain yang turut dipasang AES melibatkan Batu 2 ½ Jalan Utara Sandakan, Batu 23 Jalan Labuk Sandakan, Batu 6 Jalan Utara (Sandakan) dan Kilometer 26 Jalan Lama Papar- Kota Kinabalu-Beaufort (Papar).

Sementara di Labuan pula, AES dijadual dipasang di Jalan Rancha-Rancha/ Driving Range, hadapan Bangunan Wong Wo Lo, Jalan Tun Mustapha, Jalan Kinabenuwa, Jalan Bebuloh Laut dan Bukit Kalam.

Selain itu, pemasangan 11 kamera AES untuk mengesan perlanggaran peraturan di lampu isyarat di Kota Kinabalu juga difahamkan akan dipasang di Kilometer 16 Lido-Jalan Lintas, Kilometer 4 Taman Fortuna dan Kilometer 9 Jalan Tuaran.

Pemasangan kamera AES di lampu isyarat juga melibatkan Kilometer 21 Jalan Tuaran, Kilometer 8 Jalan Tuaran, Putera Jaya Telipok, Tuaran Bypass, Kilometer 8, KKIA T1, hadapan IPD Karamunsing, Jalan Coastal- Sutera Harbour dan Jalan Mat Salleh (Wisma Perkeso).

Tujuh kamera AES akan dipasang di Labuan melibatkan pemasangan di lampu isyarat Jalan Rancha-Rancha/ Driving Range, hadapan Bangunan Wong Wo Lo, Jalan Tun Mustapha, simpang ke Rancha-Rancha, Jalan Patau-Patau, Labuan Shipyard dan Hotel Mariner.