MRSM Tun Mustapha Tawau tawar A-Level pada 2014

0

MRSM pertama di negara ini tawar pengajian A-Level

TAWAU: Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Tun Mustapha yang sebelum ini dikenali dengan nama MRSM Tawau akan menjadi MRSM pertama di negara ini menawarkan pengajian peringkat A-Level yang dijangka dilaksanakan pada awal 2014.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata dengan adanya pengajian peringkat A-Level berkenaan, pelajar MRSM dari Sabah berpeluang melanjutkan pengajian prauniversiti mereka di negeri ini tanpa perlu ke Semenanjung.

“Ini akan membolehkan ibu bapa dari persekitaran seperti Tawau, Lahad Datu, Kunak dan Semporna menghantar anak-anak mereka belajar di MRSM dan selepas mengambil A-Level, pelajar-pelajar ini boleh melanjutkan pelajaran bukan sahaja dalam negara tetapi di luar negara.

“Taraf sijil yang dikeluarkan ini memungkinkan mereka memasuki universiti seperti Universiti Oxford dan Cambridge. A-Level bukan sahaja diiktiraf dalam negara tetapi juga di luar negara,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan MRSM Tun Mustapha di sini semalam.

Menurut Shafie pengambilan pertama untuk A-Level ialah 150 pelajar dan kriteria pemilihan ialah mencapai piawaian ditetapkan serta memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

MRSM Tun Mustapha juga dipilih sebagai MRSM kedua di negara ini menawarkan Program Pendidikan Dwisijil iaitu Sijil Pelajaran Malaysia-International General Certificates For Secondary Education (SPM -IGCSE) selepas MRSM Tun Razak, Pekan, pada tahun 2011.

Shafie berkata pada tahun ini seramai 61 pelajar sudah mendaftar untuk IGCSE yang merupakan kelayakan peperiksaan berprofil tinggi dan mempunyai reputasi cemerlang serta diiktiraf di kebanyakan universiti peringkat antarabangsa. — Bernama