Jangan terlibat tindakan cemar institusi Raja berperlembagaan

0

SOLAT JUMAAT: Tuanku Abdul Halim (tengah) bersama jemaah mengaminkan doa yang dibacakan Imam Besar Masjid Negara Tan Sri Sheikh Ismail Mohammad ketika menunaikan solat Jumaat di Masjid Negara di Kuala Lumpur, semalam. Turut kelihatan Najib (dua kiri) dan Jamil Khir (kiri). — Gambar Bernama

Institusi Raja perlu dijunjung bagi mengekalkan suasana aman damai

KUALA LUMPUR: Umat Islam diingatkan supaya mengelakkan diri daripada terlibat dengan sebarang tindakan yang boleh menggugat atau mencemar institusi Raja-Raja serta mempertikai kesucian Islam sebagai agama rasmi di negara ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata sebaliknya, umat Islam dan rakyat Malaysia perlu bersatu padu dengan menjunjung institusi Raja berperlembagaan bagi mengekalkan suasana aman damai.

“Janganlah ada daripada kalangan kita yang sanggup menggadai maruah dan kepentingan agama dan bangsa kerana kepentingan diri dan ideologi masing-masing serta ada yang sanggup bersubahat dengan pihak tertentu untuk mempertikaikannya atas alasan bagi mempertahankan hak asasi pihak lain.

“Ingatlah bahawa musuh-musuh Islam senantiasa berusaha memecahbelahkan umat Islam, mereka sedar kekuatan Islam selama ini banyak bergantung kepada perpaduan yang terbina erat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan khutbah Jumaat khas di Masjid Negara semalam bertajuk ‘Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Paksi Kekuatan Ummah’ sempena Hari Keputeraan rasmi Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah semalam.

Tuanku Abdul Halim turut berkenan menunaikan solat Jumaat di masjid tersebut yang turut disertai Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Orang kenamaan lain yang turut kelihatan ialah Panglima Angkatan Tentera Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar, timbalannya, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin dan anggota jemaah menteri.

Tuanku Abdul Halim, 85, yang menjadi Yang di-Pertuan Agong buat kali kedua, ditabalkan pada 11 April tahun lepas. Seri Paduka pertama kali ditabalkan sebagai Yang di-Pertuan Agong pada 1970 ketika berusia 42 tahun.

Jamil Khir menarik perhatian jika umat Islam hilang integriti, hilang maruah dan diperalatkan pihak lain, maka akhirnya umat Islam akan menerima nasib yang malang lagi hina di negara sendiri.

Justeru, katanya, pengekalan Institusi Raja di negara ini adalah satu penerusan mengekalkan identiti sebuah kerajaan Melayu Islam di tanah air sebagai warisan bangsa dan merupakan sumber kekuatan rakyat dan tempat rakyat mencari perlindungan, keadilan, memberikan kesetiaan, kecintaan dan taat setia.

“Walaupun negara kita begitu unik dengan berlatar belakang penduduk yang berbilang kaum dan agama, namun proses perpaduan ummah telah memberikan impak besar kepada pembentukan masyarakat.

“Mimbar percaya bahawa proses mengurus krisis dan pertelagahan dalam masyarakat yang berlangsung dengan pantas adalah berdasarkan kewibawaan dan kebijaksanaan pemerintahan Raja-Raja Melayu.

“Baginda dalam menyempurnakan amanah tersebut akan memastikan perpaduan ummah terpelihara, kesucian agama Islam terjaga, syiar Islam terus dikembangkan dan umat Islam terus dilindungi daripada sebarang bentuk pencerobohan,” katanya.

Beliau menegaskan kedaulatan Islam dan perpaduan ummah menjadi tonggak kepada kekuatan kepimpinan dan oleh itu, tanggungjawab rakyat adalah memberikan taat setia tidak berbelah bahagi kepada baginda sebagai pemerintah negara. — Bernama