SEB kesan gangguan meter oleh penjaja

0

KUCHING: Sarawak Energy Berhad (SEB) mengesan gangguan meter oleh penjaja di Batu 11, Jalan Kuching Serian baru-baru ini.

Menurut kenyataan SEB baru-baru ini, gangguan dikenal pasti dalam ujian makmal dan didapati perlahan -83,44 peratus tenaga.

Satu laporan polis telah dibuat oleh SESCo pada 28 Oktober bagi memudahkan siasatan lanjut dijalankan.

Satu lagi ujian yang dijalankan di makmal yang sama mengesahkan hasil dan tunggakan berjumlah RM11, 668.30.

Bil tertunggak itu dikira hasil ujian selama hampir tiga tahun dari 24 November 2008 hingga 26 Oktober 2011.

Dalam kes seperti ini, pelanggan diberi peluang untuk membuat rujukan semula bagi bil tunggakan mereka.

Setiap kenyataan yang dikeluarkan pada tunggakan akan dilampirkan dengan jelas jenis-jenis penyelewengan dan butir-butiran kenalan jika pelanggan memerlukan perbincangan atau penjelasan lanjut.

Dalam tunggakan rayuan temu duga, pelanggan akan menerima penjelasan bagaimana jumlah tunggakan dikira menunjukkan bukti gambar penyelewengan yang dikesan.

Menurut jurucakap Sarawak Energy, kerja-kerja pemeriksaan meter akan terus dibuat di seluruh negeri, yang merupakan sebahagian daripada kerja penyelenggaraan meter rutin SEB.

Orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai meter yang disalahgunakan atau kecurian kuasa dialukan untuk menghubungi hotline syarikat di 082-443535. Semua maklumat akan disimpan.

Mencuri elektrik adalah satu jenayah di bawah Seksyen 33 (5) Ordinan Elektrik dan boleh dihukum dengan denda sehingga RM100,000 atau penjara lima tahun atau kedua-duanya.

Sarawak Energy juga ingin menasihati pelanggan untuk sentiasa memeriksa meter elektrik jika terdapat penyelewengan.