Buaya betina ditangkap di Kampung Nyalau

0

BINTULU: Seekor buaya berukuran 11 kaki panjang dan seberat kira-kira 300 kilogram berjaya ditangkap oleh anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dengan bantuan penduduk kampung di parit kecil sebuah ladang kelapa sawit di Kampung Nyalau di sini, semalam.

“Buaya itu begitu agresif dan ganas tetapi kami berjaya menangkapnya,” kata Lans Koperal (Pertahanan Awam) Azlan Abdul Rahim.

“Kami mengambil masa sejam untuk menangkap buaya itu.  Ia buaya betina.  Penemuan ini jarang berlaku di Bintulu dan pertama kali kami menangkap buaya di sini.

” Azlan berkata, pihaknya menerima panggilan daripada penduduk Kampung Nyalau sekitar jam 8.30 pagi dan tiba di lokasi pada jam 9 pagi.

Katanya, sekitar jam 10 pagi, pihaknya berjaya menangkap buaya terbabit dalam operasi yang diketuai oleh Pegawai Staf Muda (Pertahanan Awam) Raidah Jomi dibantu tiga anggota JPAM lain-lain pangkat.

“Kami telah membawa buaya itu ke Bintulu dan reptilia itu telah pun diserahkan kepada Taman Tumbina Bintulu untuk tindakan selanjutnya,” jelasnya.

Penduduk kampung berkata, buaya yang dipercayai bunting tersebut sudah lima hari terkandas di kawasan itu.

Namun, penduduk tidak pasti bagaimana buaya tersebut boleh berada di parit berkenaan yang bersambung dengan sebatang sungai kecil di Kampung Nyalau.