Suami isteri meninggal selang sejam di Terengganu

0

DUNGUN: Menepati bidalan ‘sehidup semati’, sepasang suami isteri warga emas menghembuskan nafas ter-akhir masing-masing selang sejam di hospital berbeza, kelmarin.

Che Mohd Yusof Che Wan Endut, 71, meninggal dunia di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu pada 5.40 petang susulan paru-paru berair manakala isterinya Fatimah Muda, 64, di Hospital Kuala Berang kira-kira sejam kemudian.

Anak mereka, Che Wan Rashimah, 44, berkata bapa-nya dirawat di HSNZ sejak Selasa lalu, manakala ibu pula yang terlantar di rumah selepas serangan angin ahmar digegaskan ke hospital petang kelmarin selepas keadaannya makin tenat.

“Masa ibu tengah tenat di rumah, adik telefon beritahu ayah juga sedang tenat di HSNZ. Kami kemudian gegaskan ibu ke Hospital Kuala Berang tetapi disahkan meninggal dunia sejurus tiba,” katanya ketika ditemui Bernama di rumahnya di Kampung Jerangau Sungai di sini.

Pemergian serentak pasangan itu turut dirasai penduduk kampung kerana kedua-dua-nya adalah guru al-Quran manakala Che Mohd Yusof pula imam masjid dan jurunikah bagi daerah ini.

Beberapa penduduk kampung yang ditemui Bernama menyifatkan pasangan itu sebagai pasangan yang sentiasa bersama walau ke mana mereka pergi.

Seorang bekas pelajar al-Quran pasangan itu, Zuraidah Ismail, 42, berkata dia merancang untuk menziarahi kedua-dua mereka pada raya kedua selepas mendengar mereka sakit.

Katanya, mereka itu ter-kenal sebagai pasangan romantik kerana tidak pernah berenggang.

“…mereka selalu naik motor bersama, minum di kedai dan ke kebun bersama-sama,” katanya.

Jenazah pasangan suami isteri itu dikebumikan di Tanah perkuburan Kampung Panchor Jerangau di sini malam kelmarin. — Bernama