Jalur Gemilang dikibar secara terbalik

2

TIDAK PEKA: Jalur Gemilang yang dikibar terbalik telah menarik perhatian orang awam yang lalu-lalang, namun tidak bagi kakitangan pejabat berkenaan.

Jabatan kerajaan tidak prihatin kedudukan bendera ketika ia dikibarkan

MIRI: Agak mengejutkan apabila mendapati ada jabatan kerajaan tidak prihatin dengan kedudukan bendera negara, Jalur Gemilang apabila ia dikibarkan secara terbalik.

Tindakan tersebut yang bukan sahaja membuktikan kurangnya kepekaan malah semangat patriotisme di kalangan kakitangan yang bertugas di pejabat berkenaan tetapi telah menarik perhatian orang awam yang lalu-lalang di hadapan pejabat berkenaan.

Malah ada yang lebih prihatin, telah bertindak membuat aduan ke pejabat akhbar ini semalam, meminta supaya perkara itu ditegur dan jangan diulangi, kerana bimbang ia diambil kesempatan oleh pihak lain yang tidak bertanggungjawab walaupun kesilapan itu tidak disengajakan.

Menurut seorang pengadu yang memberitahu Utusan Borneo di sini semalam, beliau terkejut apabila ternampak Jalur Gemilang di pekarangan salah sebuah pejabat milik jabatan kerajaan dikibarkan terbalik.

“Saya bukan sahaja terkejut mendapati mereka mengibarkan Jalur Gemilang terbalik tetapi agak terkilan kenapa mereka tidak sedar ketika menaikkan bendera berkenaan.

“Justeru saya menghubungi pejabat Borneo Post untuk memaklumkan dan menunjukkan bahawa ada orang yang masih tidak sedar nilai-nilai dan sentimen terhadap Jalur Gemilang,” katanya yang enggan mendedahkan namanya.

Bagi membuktikannya, beliau mengambil gambar situasi tersebut.

“Malah kalau terbalik secara tidak sengaja pun, mereka perlu menukar atau memperbetulkannya dengan segera dan bukan hanya membiarkan ia terus berkibaran sepanjang hari dalam keadaan terbalik, seolah-olah tiada semangat patriotik,” ujarnya.

Sementara itu, seorang ketua masyarakat di sini, Penghulu Samion Gani turut melahirkan rasa kesal dengan keadaan tersebut, yang dianggapnya tidak patut berlaku sama ada sengaja ataupun tidak.

“Malah pihak yang bertanggungjawab melakukan tugas menaikkan bendera tersebut perlu peka dan tahu kedudukan Jalur Gemilang dan bendera negeri Sarawak yang betul.

“Agak mengecewakan, masih ada pihak yang tidak prihatin dengan keadaan Jalur Gemilang yang merupakan maruah negara, malah ia adalah imej dan simbol negara,” tambahnya.

Samion berkata tindakan seperti itu perlu diberi perhatian oleh pihak berkuasa dengan mengedar surat pekeliling agar semua jabatan kerajaan dan agensinya mengibarkan bendera dengan betul.