Empat perenang negeri wakili negara ke Macau

0

WAKIL NEGARA: Kuo (duduk, tengah) bersama Hii (kiri) dan Naib Pengerusi ASAS Tong Hii, (barisan belakang, dari kiri) Jiung Wei, Jiung Jing dan Gui Ping.

SIBU: Empat perenang negeri dipilih mewakili Malaysia pada Kejohanan Renang Pelajar Bawah 18 Tahun Asia Edisi Keempat yang dijadualkan berlangsung di Macau dari 31 Oktober hingga 7 November ini.

Mereka ialah Nee Gui Ping, 13, Ngu Jiung Wei, 15 dan Ngu Jiung Jing, 15 dari Persatuan Renang Amatur Sibu (SASA) dan Angela Chieng dari Persatuan Renang Kota Samarahan (KOTAS).

Setiausaha Perstauan Renang Amatur Sarawak (ASAS) Oliver Kuo berkata, pemilihan mereka merupakan suatu kebanggaan buat perenang Sarawak untuk menonjolkan potensi dalam kejohanan itu.

“Menjadi harapan kita agar mereka mampu melakukan yang terbaik buat kebanggaan negara,” jelasnya ketika ditemui pemberita, semalam.

Dengan rekod peribadi terbaik yang dicatatkan 1’00.60 dalam acara 100m kuak kupu-kupu dan 2’13” dalam 200m kuak kupu-kupu, Gui Ping akan bertanding dalam kedua-dua kategori tersebut kelak.

Jiung Wei pula beraksi pada acara 50m dan 100m kuak lentang dan 200m rampaian individu, manakala kembarnya Jiung Jing dalam kategori 50m, 100m dan 200m kuak dada.

Sementara itu, Angela bakal bersaing dalam acara gaya bebas jarak jauh dan sederhana.

Kesemua mereka kini mempersiapkan diri dengan sesi latihan, memandangkan ini merupakan kali pertama penglibatan mereka dalam acara antarabangsa.

Ketua Jurulatih SASA Hii Hieng Chiong yang turut hadir pada sidang media menyifatkan kejohanan kali ini memberi mereka lebih pendedahan dan pengalaman baharu.

Hii mengakui kejohanan kali ini turut berdepan dengan kesukaran saingan perenang-perenang dari negara China, Jepun dan Korea Selatan.

“Biar kita lebih realistik. Jika keempat-empat mereka mampu melayakkan diri ke peringkat akhir, ia akan menjadi lebih kepada satu bonus,” ujarnya.

Tambah beliau, perenang dari negara Iran, India dan Singapura yang telah mencatatkan rekod tersendiri dalam edisi kejohanan lepas juga perlu diberi perhatian.

“Mereka adalah bintang harapan arena sukan renang yang diharapkan dapat memanfaatkan kejohanan kali ini sebagai platform signifikan untuk meningkatkan prestasi meraka dalam sukan renang,” katanya.