Kelulusan PM perlu untuk melabur dalam petrokimia: Julaihi

0

KUCHING: Mana-mana pihak yang ingin melabur dalam bidang pengeluaran petrokimia di negeri ini perlu mendapatkan kelulusan daripada Perdana Menteri.

Menteri Muda Pelaburan dan Promosi Datuk Julaihi Narawi berkata, selain Petronas pihak yang ingin terlibat dalam bidang pemprosesan atau penapisan petroleum serta pengilangan produk petrokimia juga harus mendapatkan kelulusan daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

“Menurut Akta Kemajuan Petroleum 1974, mana-mana pihak selain Petronas yang ingin melabur dalam bidang pengeluaran petrokimia di negeri ini hendaklah mendapatkan kelulusan daripada Perdana Menteri atau MITI,” jelas Julaihi ketika mewakili Menteri Pembangunan Perindustrian pada sesi soal jawab Persidangan DUN ke-17 di sini, semalam.

Beliau yang menjawab soalan daripada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sadong Jaya Aidel Lariwoo serta ADUN Saribas Mohammad Razi Sitam turut menberitahu, semakan ke atas Akta Kemajuan Petroleum 1974 adalah terletak di bawah bidang kuasa kerajaan persekutuan.

“Berkenaan jaminan yang diperlukan daripada Petronas mengenai bekalan sumber bahan mentah untuk pelaburan, ia perlu dibincangkan dan dipersetujui di antara pelabur dan Petronas.

“Ia termasuk terma-terma komersial yang perlu mengambil kira faktor-faktor penting seperti kos pembangunan rizab dan infrastruktur pembekalan yang diperlukan,” ujarnya.

Sementara itu, beliau menjelaskan kerajaan negeri juga akan terus menyokong serta menggalakkan para pelabur melabur dalam industri gas dan petroleum di sini demi meningkatkan pendapatan negeri.

“Kerajaan negeri juga akan berusaha menambah nilai industri gas dan petroleum di negeri ini untuk menarik pelabur tempatan dan asing dengan bantuan Petronas bagi meningkatkan pendapatan negeri,” tambah Julaihi.