Hukuman bagi kes cabul budak 6 Mac

0

KUCHING: Mahkamah Majis­tret semalam menetapkan 6 Mac depan untuk memutuskan huku­man terhadap kanak-kanak lelaki berusia 12 tahun yang mengaku bersalah terhadap tuduhan men­cabul kanak-kanak perempuan berusia lima tahun.

Tertuduh yang didakwa di bawah Seksyen 354 Kanun Keseksaan ditemani ibu bapanya mengaku bersalah di hadapan Majistret Maris Agan.

Majistret memerintahkan pesalah juvana itu ditempatkan di bawah pengawasan Sekolah Tunas Bakti (Pusat Pemulihan Juvana) sementara menunggu laporan akhlak dari Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Tertuduh mengaku mencabul mangsa di rumahnya di Jalan Matang pada 28 Januari lalu sekitar jam 4.30 petang hingga 5.30 petang.

Berdasarkan fakta kes, rakan kepada tertuduh menunjuk video lucah melalui telefon bimbit dan disebabkan itu, kanak-kanak lelaki terbabit terdorong untuk melakukan aksi itu bersama kanak-kanak perempuan yang juga jiran­nya.

Mangsa yang dijaga oleh neneknya yang berusia 80 tahun sering kali bermain di rumah tertuduh.

Insiden itu berlaku ketika kedua-dua ibu bapa mereka tiada di rumah.

Di bawah seksyen itu, tertuduh boleh dikenakan hukuman pen­jara maksimum 10 tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Pendakwa raya diwakili oleh Inspektor Yunus Sahak.