SMK Dalat dan PPD Dalat buktikan kecemerlangan

0

SIBU: Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Dalat dan Pejabat Pelajar Daerah (PPD) Dalat membuktikan kecemerlangan setelah dinobatkan johan keseluruhan kategori sekolah menengah dan sekolah rendah Kejohanan Balapan dan Padang Majlis Sukan Sekolah-sekolah Bahagian Mukah Ke-11, semalam.

Kontinjen SMK Dalat berjaya mengutip 23 pingat emas, lapan perak dan tujuh gangsa, diikuti kontinjen PPD Dalat membawa pulang enam emas, satu perak dan tujuh gangsa.

SMK Oya pula diumumkan johan kategori lelaki bawah 18 tahun dengan lima emas, empat perak dan empat gangsa, diikuti SMK Dalat muncul juara kategori wanita bawah 18 tahun dengan lapan emas dan tujuh perak.

Bagi kategori lelaki bawah 15 tahun, juara milik SMK Agama Igan dengan tujuh emas dan satu gangsa dan SMK Dalat menjuarai kategori wanita bawah 15 tahun dengan lapan emas, tiga perak dan tiga gangsa.

SMK Toh Puan Datuk Patinggi Hajah Normah Daro memenangi kategori lelaki bawah 13 tahun dengan lima emas dan tiga gangsa, diikuti SMK Oya muncul juara kategori wanita bawah 13 tahun dengan enam emas, satu perak dan satu gangsa.

Kategori lelaki bawah 12 tahun, PPD Mukah diumumkan juara dengan empat emas dan tiga perak dan PPD Dalat menjuarai kategori wanita bawah 12 tahun dengan enam emas, tiga perak dan satu gangsa.

Shamsuri Maleng mewakili SMK Dalat dinobatkan olahragawan kategori sekolah menengah dengan memperolehi tiga emas dalam acara merenjam lembing dan lompat jauh dengan mencipta rekod baharu serta emas dalam acara larian 200 meter.

Victoria Marziwa Bujang dari SMK Dalat diumumkan olahragawati kategori sekolah menengah dengan memperolehi dua emas dalam acara larian 100 meter dan 200 meter.

Stanley Abon Edwin mewakili PPD Dalat memenangi olahragawan kategori sekolah rendah dengan satu emas dan mencipta rekod baharu dalam acara lompat jauh.

Manakala, Nor Atirah turut mewakili PPD Dalat diumumkan olahragawati kategori sekolah rendah memperolehi dua emas dan mencipta satu rekod baharu.

Majlis penutupan dan penyampaian hadiah disempurnakan oleh Setiausaha Politik Ketua Menteri merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jemoreng, Abu Seman Jahwie di Stadium Tun Zaidi, semalam.

Turut hadir Pegawai Pelajaran Daerah Mukah merangkap Yang Dipertua MSS Bahagian Mukah, Bugin Ragoon dan Pengetua SMK St Patrick merangkap Pengerusi Jawatankuasa Pengelola Kejohanan Balapan dan Padang MSS Bahagian Mukah, Anthony Poon.

Seramai 581 atlet mewakili 14 kontinjen mengambil bahagian pada kejohanan bermula 5 hingga 8 Mac melibatkan 11 buah sekolah menengah dan tiga buah sekolah rendah.

Kontinjen terbabit SMK Matu, SMK Mukah, SMK Toh Puan Datuk Patinggi Hajah Normah Daro, SMK Dalat, SMK Oya, SMK St Patrick, SMK Batang Igan, SMK Belawai, SMK Agama Igan, SMK Three Rivers, Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Mukah, PPD Daro, PPD Mukah dan PPD Dalat.

SMK Toh Puan Datuk Patinggi Hajah Normah Daro dipilih sebagai tuan rumah Kejohanan Balapan dan Padang MSS Bahagian Mukah Ke-12 2015 dan seramai 36 atlet dipilih mewakili Mukah ke kejohanan peringkat negeri di Kuching pada 2-5 April depan.